dinsdag 27 augustus 2013

India (2)



Chapati
(Voor uitleg over de broodsoorten zie India 1, gisteren)

Ik kocht vandaag trouwens een pan ("pan"; een plaat met een steel eraan, en koekenpan zonder rand) waarop je chapati kan bakken.
Bedoeld voor Surinaamse roti, maar dat maakt niet uit.
Zelfs tortilla's ("Mexicaanse chapati") kan je er natuurlijk ook prima op bakken.
Foto overmorgen of zo.

India nu.

Zie eerst even de intro bij India (1) hier.
Geen nieuw venster, want we blijven binnen boord.

Wat viel er zoal op?

* Op de eerste plaats dat er nogal wat dingen in dat boek aangestreept zijn die ik gisteren al besprak.

* Mullygatawny soep
Ja, bekend Engels-koloniaal gerecht.
(In Engeland had je trouwens al 40 jaar geleden van die afhaal-Indiërs)
Recept zie hier (alle links vanaf nu in een nieuw venster).

* Alweer een andere term voor nigelle.
Naast black jeera ("zwarte komijn") hier shah zeera.

* In dat Pakistan verhaal wees ik er op dat een lamsvlees-yoghurt gerecht erg veel op Noord-Afrikaans mansaf lijkt.
Hier weer een. Met kip maar 100% hetzelfde verhaal als dat Marokkaanse.
Het is ongetwijfeld net zoiets als met die rare slingerslierten-koekjes: je komt in vergelijkbare omstandigheden onafhankelijk van elkaar op hetzelfde.
Ze hebben trouwens ook een variant van die kip met melk. Die lijkt weer op dat Italiaanse varkensvlees in melk gestoofd.

* Lucknow spiced chicken.
Lucknow dat is toch een stad?
O ja, richting Nepal.
Zo'n soort naam als Cox's Bazar. Heel eng daar, maar prachtig strand. Speelt ook een of andere film.
(Nou ja, Lucknow zal wel niet Luck Now zijn...)


Dosa 
* Bombay Duck.
Geen eend.
Zie hier.

* Dhannajeera.
Dat is korianderzaad gemalen met komijnzaad 2 op 1.
Voor bij vis in kikkererwtenmeel-deeg in bananenblad, met wat azijn in dat deeg.

* Bahji, bahjee, dat is onduidelijk.
In restaurants hier is het spul (uienringen, paddestoelen) in beslag gefrituurd.
In dat boek wel in beslag of helemaal niet.
Gebakken kool met kruiden en linzen bijvoorbeeld.
Maar ff verder met garnalen is het weer wel in (kikkererwtenmeel)beslag gefrituurd.

* Papadum
Ook wel papar-papad.
Worden ook boven houtskool geroosterd.
Huhh?

* Nimki.
Enorm lekker.
Heb ik ooit gemaakt.
Search the blog.
Kussentjes van deeg met uienzaad erin, die je frituurt.


Roti

* Ik las in dat boek maanden geleden al over iets met granaatappelpitten erin.
Ik me de pleuris zoeken naar die pitten.
Vond ze eindelijk, en toen wist ik niet meer voor welk gerecht dat was.
Maar kijk!
Kachauri, kachori
Gevulde poori, puri.
Poori zie laatste afbeelding hieronder, en zie India 1.
Kachauri zie hier.
Linzen, komijn, dat zaad, chili, bloem, ghee, bakvet.
Komt!

* Waar ik ook op terug ga komen, dat is op een vergelijking van verschillende tomaten-chutney's versus verschillende ketchups.

* Relatief veel kruisbessen als ingrediënt, ook in Pakistan en Afghanistan.
Chutney bijvoorbeeld.
Dat moeten zoete zijn want ze doen er (zure) tamarinde bij.


Papadum

Wat gaan we maken?

Oei! Ik moet 120 jaar worden...
Nou ja, dat moet dan maar.
Ik offer me wel op.

* Chapati van kikkererwtenmeel + tarweboem.

* Rijst gekookt met tomaat.
Dat zag ik ook in dat Afghanistan boek en in dat Pakistan boek.
Overtuigde me niet, maar ja, nu ook nog India.
Met ui, knof, gember, chili en garam masala.
(Tomaat met gember is altijd heel fraai...)

* Rund - aardappel curry. Twee recepten, niet zoveel verschil eigenlijk.
Yoghurt en gember en...
Als ik het maak zal ik de subtiele verschillen vergelijken en becommentariëren.


Paratha

* Kofta.
Gehaktballetjes.
Yoghurt, koriander, garam masala.

* "Chicken almond curry Extravagant"
Kokos, tamarinde, ui, knof, gember, amandelen dus (101 stuks ja!), chili, komijn, maanzaad, korianderzaad, saffraan...

* "Spicy potato cake with fish stuffing"
Dat moet genoeg informatie wezen.

* Curry met bakbanaan
Kokos, mosterdzaad, curry, chili...

* Panir / paneer met curry en doperwten.
Wow!
Ik ben panir-gek.

* Gebakken aardappel-kikkererwtenmeel burgers, zeg maar Indiase gebakken gnocchi de patate.
Trouwens half rijst- half kikkererwtenmeel.
Koko, curry.

* Gnocchi van banaan, groene peper, kerrie, kikkererwtenmeel.
"Buhjia".
Frituren.


Poori, Puri