dinsdag 10 september 2013

Vier recepten



Vier recepten waarnaar ik op zoek ben.
Je vindt ze wel, maar welke zijn de goede?
Geen van alle ooit gemaakt bedoel ik...

Käsetorte

Ook "Käsekuchen".

Erg lekker. Vroeger met mijn ouders in Kevelaar!
Maar allemaal recepten met enorme hoeveelheden room en boter en kwark en zo...

Driekwart kilo kwark hier.
Een hele kilo kwark hier.

Jijbuis hier (alle links hier in een nieuw venster).

Verzameling recepten hier. Of liever niet want je krijgt er van die shit popup vensters.
Veel beter hier. Hausfrauenseite! En zie het menu links...

Halve kilo kwark hier.
Laten we het daar maar op houden...
Die beren kan je weglaten, en je maakt natuurlijk echte "vanillepudding" (custard) en je gebruikt natuurlijk geen vanillesuiker.


Shichimi

Zie Wiki hier.

Die gemalen rode peper is het hoofdingrediënt. Kijk, dat bedoel ik.
Die sansho, dat is een soort Szechuan peper.
Hennepzaad. Waar zag ik vandaag nou ook weer hennepzaad? Ik bedoel ik ben echt niet in de gezonde winkel geweest. Jumbo? Tunesiër?
De rest van de ingrediënten moge duidelijk zijn.

(Wiki is even snel als een mank oud wijf vanavond. Nog net sneller dus dan een manke ouwe kerel...)

Shichimi wordt gebruikt op soep en pasta, en in Gyüdon, zie hier.
Het zit ook in rijstproducten zoals rijstsnacks (Agemochi; zie hier).
Lijkt me lekker en doet me aan die Japanse "borrelnootjes" denken.

Zevenkruidenpoeder
Zo heet het ook wel.
Zie hier.
En zie hier.

Recepten mét zie hier.

Dit hier is al een vrij goed recept want men weet dat het geen sinaasappelschil moet zijn maar mandarijn (maar nóg beter Szechuan peper natuurlijk).
En ook nog met hennepzaad zie hier.

Maar goed.
Neem het recept wat je wil en neem liefst Szechuan peper ipv die mandarijnschillen...


Brioche

Erg lekker met Pernod erdoor, of rum...
Ook in de vorm van stokbrood (een ramp want alleen maar ernaar kijken en het breekt al) of vormbrood.
Hierboven pain mousseline, koksmutsbrood (koksmuts-interieur, dat gaas, = mousseline).

Jos Lemaier (D'66 Utrecht) kreeg er ooit een van mij, zo'n grote met zo'n kruis in de kop.
Vier kepen telt mijn kop,
Men noemt mij een brioche.
Een voor Riets, een voor Eef,
Een voor Poop en een voor Josje.
Poop was de hond.

Uhh, ja, gemaakt, ja, jaja, maar wel 40 jaar geleden ja!

Wiki hier.

Dit is een goed recept lijkt me hier (vormbrood) maar ik ben nog op zoek naar het échte Franse recept. Dat gaat in twee keer. Deeg deels maken, een dag, volgende dag verder werken. Net zoiets als voor die cannelés.
Ergens heb ik het recept genoteerd, maar waar...
Mijn secretaresse is al weken op zwangerschapsverlof... (Uhh! Oeps! Wat zeg ik nou weer!)


Rijstevlaai

Uitgebreid verhaal zie hier.

AH zie hier.
Kan het onnozeler en stompzinniger, een Limburgs recept een "Hollands" recept te noemen?
Zitten die Zaankanters enkel maar in hun gulp te kijken of zo?

Zie Wiki hier.
Zo hoort ie er uit te zien! Prachtig!

Buis hier.

En kijk, dat hier bedoel ik.
In Groningen zal je nooit (gelukkig! dat weer wel!) struikelen over een workshop poffert bakken...

Uitstekend recept hier maar dat "opmaken" moet je weglaten, dat is flauwekul.


Dat is dat manneke van Geska van laatst.
Zie hier.

Zowel Huis de Beurs als De Kale Jonker hadden de buitendeur dicht.
De zomer is voorbij mensen...

Zondag hier de einde zomer borrel.
Bulgaarse kaas, Bulgaarse ham, Bulgaarse olijven, Bulgaarse worst, Bulgaarse gezouten groene druiven, Bulgaarse gezouten lupinezaad, Bulgaarse wijn, Bulgaarse zakkenrol, uhh, Bulgaarse paprikasoep...


O ja!

Al die Volkskrant-journalisten (en niet alleen die want het is uiterst besmettelijk voor minus habentes) die elkaars bek staan af te likken over dat Obama op z'n flikker heeft gekregen, kan het dommer? Simpeler?
Die man wilde juist géén oorlog, vooral géén oorlog, want dan zou ie op zijn bek zijn gegaan.
Hoe kan ik ervan afkomen, van die "overschreden rode lijn", daarvan heeft die man weken lang wakker gelegen...

Dus wat doet ie om die chemische wapens weg te krijgen? "We gaan bombarderen!"
En al die Volkskrant en Russische en Syrische en Vredesoverleggers en Pax Christi's en Interkerkelijke Vredesberaders en andere SM'ers en noem ze maar op, die gaan joelen van Nee! Nee! Nee!
En Poetin kon niks anders meer dan...

Perfect gespeeld jochie!
Precies exact gekregen wat ie wilde...

Heeft echt ooit iemand geloofd dat je door bombardementen die chemische wapens weg krijgt?
Komkom...
Wakker worren jongens...