zondag 6 oktober 2013

Vanalles



Bij de Marokkaan gevonden
Gifgroen maar niks chemiek

Rijstevlaai

Ik kreeg een recept gestuurd vanuit Limbricht, kwam er zelf nog niet aan toe maar ik stuurde het wel aan Cees Holtkamp.
Die maakte het en mailde me dat het heerlijk is.

Rijstevlaai in de bijlage. Had je nog tegoed. Schijnt een behoorlijke itdaging te zijn... dus succes!.
Dit is het recept van de lekkerste rijstevlaai die ik ooit gegeten heb. Van een (inmiddels allang) overleden bakker hier in het dorp.
Ik weet nog dat hij in een 'schanseoave', een  houtoven bakte. Dat gebeurd hier natuurlijk niet meer.


Dank T!

Oven 180 graden voorverwarmen

Gistdeeg per vlaai: 250 gram bloem, 25 gram gist, 2 eetlepels suiker, 65 gram boter, 1 deciliter melk

De melk even verwarmen, de bloem in een kom doen, en een kuiltje in de bloem maken.
Daar de gist samen met een beetje suiker in doen. Even laten rijzen. Dan vanuit het kuiltje mengen. Het bolletje deeg een half uur laten rijzen op een warme plaats. Dan deeg uitrollen over de plaat, flink stippelen met een vork, en een beetje panneermeel er overheen strooien. Dan 10 minuten laten rijzen.


Rijst voor de vlaai: 1 liter melk, 3 eetlepels suiker, 100 gram paprijst, 3 eieren, 1 vanillestokje

Melk laten koken met een gespleten vanillestokje, en 10 minuten laten trekken. Stokje eruit.
plaat uitzetten en dan 3 eetlepels suiker en 100 gram paprijst toevoegen.
Zachtjes op de rand van de plaat laten trekken, ongeveer 10 minuten.
Dooiers en eiwit scheiden. Dooiers 1 eetlepel suiker opkloppen.
Eiwit met 2 eetlepels suiker stijf kloppen. Dan de eierdooiers door de afgekoelde pap roeren.
Als laatste het eiwit door de pap roeren.
Dan de pap over de vlaai verdelen, en voorzichtig in de voorverwarmde oven zetten.
Vlaai op 2de richel zetten.
Baktijd 20 tot 25 minuten.

Ik zou gezworen hebben dat er kaneel door moest.

[In het Limburgs Vlaaienboek is het recept ongeveer gelijk, alleen minder giste en minder boter in het deeg.]



Met dat foontje van mij heb je geen Instagram nodig...
Onder eekhoorntjesbrood, rechts pieds de mouton, links cantharellen.
Kocht eekhoorntjesbrood maar dat hebben ze volgende week ook wel.
Had pieds de mouton moeten kopen.
Met lamszwezerik...

Planning

(Wat ik de afgelopen dagen maakte, vleesloos na al dat Franse geweld, dat bespreek ik morgen.)

* Curry met gele curry pasta, met gepocheerd ei, bakbanaan en tauge.
Die verslavend lekkere sriracha erbij die ik laatst maakte (zie hier; alle links hier in een nieuw venster). Die fantastische heet-zuur combinatie...

* Runderlapjes met biet, en waterkers ernaast. Met rode wijnsaus.
Die runderlapjes dat zijn afwisselende laagjes met die (rauwe) biet, en zo de oven in.
Recept uit Koken en Genieten.
Tsja, ik ga al die Nederlandse kookbladen eens bespreken...

* Moksi alesi met die lekkere vego kip van De Vegetarische Slager (zie hier). Met sperziebonen.
De kruiden, masoesa of masoes, vond ik bij de toko. Zie hier.

* Mosselen met selderij (Bels) en met rösti.

* Polenta van kastanjemeel, met een uien-Emmentaler saus met lente-ui erdoor.


Producten

Dit kende ik niet. Kerstomaat in blik.
Ook bij de Marokkaan.
Erg lekker, maar niet gepeld, en dat velletje is stevig want in Italië groeien ze niet in de kas.
Maar wel een goed idee voor op pizza dus.
Niet aan een vork prikken want dan spuiten ze leeg, een meter ver.

Kocht weer eens Roche Baron.
Ach...
Niet vies of zo, maar echt lekker, nee.

Ik vertelde al dikwijls dat die Chileense witte wijn van AH, ik bedoel die literflessen, erg mooi is om mee te koken, en heel redelijk als slobberwijn.
Nou hebben ze bij Aldi ook literflessen. Rood, rosé, wit zoet en wit droog. Die laatste kocht ik. Nou, niet vies of zo maar toch een stuk minder dan die AH en dat valt me tegen van Aldi wijn.

Zijn die tomaatjes zoet meneer?
Mevrouw, kijk eens hoe rustig ze in dat bakje liggen!


Varia

Food van Waverly Root, ook daar had ik het laatst over.
Gaf ik al een link? Zie hier.

Ik las over raisiné. Ingekookt druivensap. Zie hier.
Zocht er op en zag het met ook ander fruit erdoor, en met rode peper erin (die balletjes bedoel ik) en dat gaan we maken want je kan het bij de Turk kopen, pekmez (sommige Turken vinden dat pekmez jam betekent, dus let op). Erg lekker ook op brood.
Trouwens iets wat in Bijbelse tijden al volop werd gemaakt, o.a. om wijn te zoeten.

Ik had het ook over linzenvlaai (niks linzen; Linzer torte) en ik gaf een link naar die Linzer Torte, maar geen naar Limburgse linzenvlaai.
Zie hier.
Homepage hier.


Een heel handig ding van Action.
Kost geen moer ook.
Om bv. van roggemeel roggebloem  te zeven.
Of om paneermeel te zeven en dan eerst te paneren met het zeefsel,
eiwit herhalen, en nog eens paneren met wat achter bleef op de zeef
Tip van van Dam of van Holtkamp, dat vergat ik.

En laats had ik het er over dat polenta en funchi (zie hier) zowat hetzelfde is. Funchi met vis, ja, en polenta met bacalao op vrijdagavond op het dorpsplein.
Maar het is natuurlijk ook hetzelfde als de maïs-fufu uit West-Afrika.
Of vertelde ik dat al? Zou kunnen...

Een film van Funes die ik niet ken.
L'aile ou la cuisse.
Zie, o nee, dat hebben we ook al gehad,
Op Wiki het plot maar daar word je duizelig van.

Vond eindelijk een goede manier om Spaanse pepers te bewaren: in een papieren zak in de groentela.
En nu ook een prima systeem voor rookspek. Dat het niet gaat schimmelen en niet indroogt.
In een theedoek en ook in de groentela.

Peerby
Ik heb laatst een keukenweegschaal geleend, en een staafmixer uitgeleend. In ruil voor die staafmixer kwam die mevrouw me later een kop soep brengen. Erg gezellig.
Jezus...

Ik schreef laatst dat het klets is dat een stuk lees uit de oven warmer wordt als je het uit de oven haalt.
Maar nu las ik een stukje (Elsevier) van Bram Hahn (uitstekend altijd) en die schrijft over de kerntemperatuur en dat díe oploopt.
O, kijk, dat is wat anders. De hele buitenkant, veel meer volume dan de kern en een stuk warmer, geeft warmte af aan de kern (en aan de omgeving) en die kern wordt wat warmer (50° wordt 55°).
Ja, zó klopt dat wel natuurlijk. Maar in doorsnee wordt dat vlees niet warmen...
(Gegarandeerd dat dat halve varkentje van Hahn de andere helft van dat halve varkentje van die Volkskrant-pief van enkele dagen geleden was.)


Aldi, deze week.
Enorm lekker.
Maar ja, 35% vet, en fors zout (conservering) want het wordt niet gekookt of zo.
Enkel rauw vlees + spek, gemalen en gezout en gerookt.

Links

* Leuk blog hier.

* Nederlands bier in de prijzen hier.

* Italiaanse aardappelen (dank Loek) hier.

* En La Femme du Boulanger (compleet) hier.
En een actie van de VVV Marseille erover hier.


Op het gevaar af dat ik dat ook al noemde.
Tsja, Bordeaux kwam ertussen...
Erg lekkere Indonesische jasmijnthee.
Witte thee itt. zoals gebruikelijk groene.

NRC

Een ander geheimzinnig product dat bij Salsamentum op de plank staat, is Colatura di Alici, een vissaus gemaakt van gefermenteerde, gezouten ansjovis. Deze Colatura is een soort garum, de saus die de Romeinen al gebruikten om hun gerechten te kruiden en te zouten. Onder andere in Pompeii zijn garumvaten gevonden, met de ansjovisoverblijfselen er nog in. „’t Was een beetje de maggi van de oudheid”, aldus van Wieren.
Dat is geen "soort garum" maar gewoon garum.
En het is heel erg hetzelfde als nuoc mam, fish sauce en zo. En hetzelfde als Oolichan grease, Oil of Oolichan.
Dus het komt ook in de Nieuwe Wereld voor.
En inderdaad, gebruikt zoals Maggi.

Hier zijn kokkels met moeite verkrijgbaar
Als ze elke week op de markt in Groningen liggen dan zal je ze in Amsterdam ook wel kunnen vinden.

arroz Castizo ofwel Castilliaanse rijst
Castizo betekent aframmeling, ja.
Nog afgezien van het feit dat de naam kletskoek is.

Autochtonen eten geen geitenvlees
Ook van Habets, en tot en met de tekst van dit blog gejat.

Courget video hier.
(Van dat huisje hebben ze wel een Eftelingetje gemaakt...)


(Dit maakte ik voor Loek)

En ik zocht me suf naar die ene goeie Peter en de Wolf, maar net vond ik die terug.
Zie hier.

En die lui van Greenpeace, altijd een grote bek, maar nou zijn ze in ene lui met een nóg grotere bek tegengekomen.
Die schijten in hun broek...