vrijdag 15 november 2013

Dolmas



Dolmas stomen
Waarom niet?

Dolmas dus

En als ik aan Dolmas denk, dan denk ik niet alleen aan al die soorten dolmas die je hier nooit ziet.
Courget-dolmas, baby-meloen dolmas, paprika-dolmas...
Zie biber dolmasi, paprika-dolmas, hier. Alle links in een nieuw venster.
(Dolmas biber is wat anders. Paprika vóór dolmas; om dolmas mee te maken. Zie hier.)

Ik denk als ik aan dolmas denk ook "Wat je in koolbladeren of in bananenbladeren of in varkensnet kunt verpakken, dat kan je ook als dolmas presenteren. In druivenbladeren dus".

Zie een paar dagen geleden hier (we blijven nu thuis, dus nu even géén nieuw venster) hoe je met die bladeren moet omgaan.
Toevoeging daaraan nu: als je ze vult met iets waar zout in zit: bladeren eerst spoelen = ontzouten. Want ze zijn gepekeld vóór het verpakken.


Olijfolie, ui, knof, Spaanse peper...
Rijst (rauwe Amerikaanse), komijn, koriander...
Kippenbouillon, laurier, een of twee tomaten uit blik...
Proef. De rijst niet te gaar want de dolmas worden nog gekookt / gestoomd!

Dolmas maken, zie hierboven.

Dolmas 10 minuten koken.
Hoe? Geen idee. Ik stoomde ze.


Ze zijn niet mooi even groot maar dat kan ook niet. Die bladeren zijn niet even groot...

Een ding.
Als je ze gaat stomen: dubbel wijnblad eromheen.
Wordt uiteindelijk smakelijker, én makkelijker te verwerken.
Touwtje eromheen trouwens, wat ik pas deed toen ik ze ging wecken.

Wecken nu
In potje proppen, scheutje tomaten-olie (rode olie waarin je dikwijls roma-tomaten hebt gestoofd), scheutje chili-olie (Jumbo, afdeling Fair Trade), aanvullen met pizza-olie, olijfolie waarin je meer dan een jaar kruiden hebt laten trekken.
Pot niet echt strak dicht, wecken (100°), pot strak dicht (aauwtsj!), vuur uit, afkoelen in het kookwater.
H had nog nooit zulke lekkere dolmas gegeten...


Dolmas wijnbladeren zie hier.

Koerdisch zie hier.
Uien, aubergine, courget, kool (dat zéi ik toch!)...

Maar goed, bij die Koerden gaat er gehakt in en rauwe rijst. Dat is weer heel wat anders. Dat wordt gekookt in vloeistof, en op mekaar gepropt in een pan omdat het anders uit mekaar flikkert.
Binnenkort maak ik Bulgaarse dolmas, ook met rijst en (varkens-, nu) gehakt, met kaneel en tomatenpuree. U hoort dat nog.
Kan ipv rijst ook met bulgur trouwens...


Dolma mossel

Oh, wat zijn dat trouwens voor zwakzinnige mongolen, die lui van bloglovin, vampirestat, 7secretsearch, adsensewatchdog en andere mislukte psychopaten, die naar je blog gaan linken in de hoop dat ik op hun oorsprong-link ga klikken (of ik niks anders heb te doen, en op welke links anders dan pop-getoeter niks te zien is)?

Ik zou zeggen: doe je best! t.co pikt ze mee, en zo scoor ik enorm om Twitter. Dank retarded blockheads!