maandag 2 december 2013

Varia



Een keramisch mes blijft langer scherp (je mág / kán het zelfs niet aanzetten)
Maar het is erg bros
Mensen die bij keramische messen zweren, dat zijn mensen die niet weten hoe je een stalen mes scherp houdt
Een geslepen / bijgehouden stalen mes is scherper dan een nieuw keramisch mes

Links

Zie De BijZaak (honing) hier (alle links hier in een nieuw venster).
Hun zonnebloemhoning is verukkelijk.

Edik (zachte azijn) zie hier.
Ik vraag me af of dat niet gaat schimmelen. Verjus schimmelt ook...

Van Eigen Erf hier.

Wandelen en plukken hier.

De Bruine Bonenbende hier.

Culinary College De Kookerij (wat een shitnaam) hier.

Spaanse producten hier.


Chinese kinderstokjes
Japanse stokjes
Chinese stokjes
Chinese koksstokjes

Henk Westbroek

kookt Italiaans stoofvlees

Marinade:
een fles Rosso di Montalcino
jeneverbessen
steranijs
Hongaars paprikapoeder
kruidnagels
knoflook
sjalot
laurier
lavas
olie
en anderhalve kilo Angus riblappen

Zes uur, aanbraden, anderhalf uur oven (180°) of 10 uur 70°.

Hij had overigens wel een pot vleesfond poeder staan...


Dit is die ljoenitsa van laatst
Dat Bulgaarse tomaat - paprika - Spaanse peper prutje voor stoofschotels
Bergbonenkruid zit er ook in, en knof

Diversen


NRC video over zwarte fazant.
Daar schreef ik al jaren geleden over, in Arsac, en ook nog onlangs, zie hier (geen nieuw venster deze).

Zie de video hier. Dat is dat restaurant, Bordewijk, waarvan Sylvia Witteman ons een tijdje geleden de kaart stuurde.
Mijn fazanten waren overigens wild, deze zeker niet.
En als kaantjesspek te zout is, dan is hamvet dat ook.
En gemalen knoflook onder olie bewaren. Nooit van anaerobe bacteriën gehoord. Kan dodelijk zijn voor kinderen en ouderen.

Maar mooi kookwerk met die eikhaas en die kooltjes!
Alleen dat trancheren dat lukt wat minder. Trekt het hele vel van de poot en verklooit de tweede borst.


De dag erna schreef Janneke Vreugdenhil over speculaaskruiden.
Die koopt de kruidnagel gemalen. Dan heb je écht geen smaak...


Die vond ik nog
Biet, runderlappen, spek


Ik noteerde al een tijdje de prijzen + gewichten van de Euroshopper producten, omdat die vervangen gaan worden.
Nu beginnen die nieuwe producten dus te verschijnen, en ik berekende al dat de gepelde tomaten 30+% duurder zijn geworden.
Zaterdag zag ik dat de gepelde diepvries garnalen 10% duurder zijn geworden, én het zijn nu roze ipv witte.


Over stompzinnigheid gesproken.
Vanaf Groningen centraal gaat de trei naar Euroborg om 20 over heel en half.
En de bus? Om 19 over...


Tip

* Sint zat te denken / Wat zou hij ... eens schenken
of
* Sint schenkt met december / Een lekker potje gember


Zó ziet mijn bureau er uit als ik zoiets als vandaag ga schrijven