woensdag 19 februari 2014

Onno Piezel















Heb je dat onzinnige hutspot-recept gelezen in de Volkskrant van vorige week woensdag (ik vergat dit helemaal)? Bedoelt die Onno Kleyn het serieus? Ik kan het niet geloven! Boven het stukje staat: “Stoere-jongens-ferme-knapenhap”. Ik zou het niet graag aan “stoere jongens” geven: je riskeert jezelf als bereider van die gore snothap terug te vinden in de voortuin, dwars door de ruit heen.

Het gaat over “happige hutspot” (!) en mijnheer Kleyn geeft het geweldige advies: “piezel” de gesneden ui tussen de reepjes wortel in het kant en klaar pakketje uit. Ik vroeg me nog af of hij het ironisch bedoelt. Zie je je het al doen? Zo’n goor zakje met een beetje uitgedroogde snippertjes wortel en die moeten dan gescheiden worden van die kledder-uitjes .Kleyn opteert voor smaakvolle vastkokers. Door elkaar die hele boel, olijfolie, boter of eendenvet gebruiken en klaar. Vier karbonaadjes in een paar el vet op halfhoog vuur bakken. Meng het bakvet door de hutspot. Jus is er niet, "Mis je niet".

Onbegrijpelijk! Waarom snijdt hij geen verse wortels en uien tot reepjes? Jus is juist het heel lekkere bij een dergelijk stamppotje. Een lekkere gebonden jus: bakvet + beetje bloem + beetje paprikapoeder bakken en laten kleuren, vocht toevoegen en je krijgt zo’n mooie lobbige jus die zelfs het meest saaie (stamp)potje lekker maakt. Ik heb de krant al opgezegd, maar ik zou me bijna opnieuw aanmelden om hem weer op te kunnen zeggen...

Ik heb opnieuw gelezen en het staat er echt: piezelde de gesneden ui tussen...

Dag, Loek

(Bericht is automatisch gepost en daarom wat lager Maartens naam en niet de mijne)