maandag 3 februari 2014

Perplex



Asiago
Een heel mooie, heel fijne smaak
Heel fris ook
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Een fijnproeverskaas, verdomd


Perplex ja, dat ben ik nog steeds...

"Jonah Freud bespreekt kookboeken en behandelt uw kookprobleem in de rubriek Lieve Jonah"

Godsammekrake, hoe is het mogelijk...

Can one get stupid...

Paar dagen pilletje niet ingenomen? Of is die ontsnapt of zo?



Bulgaarse rozenbottel-jam
Erg lekker, dat hele mooie diep-bruine
Ietsje te zoet (Sweet life!), dat wel


Een paar maanden geleden was ik bij vrienden.
Die hebben een dochtertje, van -toen- vijf jaar en één maand.
En dat meidje kookte voor het hele gezin. Verdomd. Voor het hele gezin (pa, ma, broertje, zusje).

Ze maakte een recept wat ik net aan haar moeder had gegeven.
"O, wil jij koken? Nou, dat kan."
Ma kookte de rijst want zo'n grote pan kokend water...



Lekker spul
Chinese of Thaise of zo "sambal" met fish sauce


Rijst met gehakt en bananen
Venezuela

Kook rijst.
Rundergehakt rul bakken met wat ui en knoflook.
Kruiden met oregano, peper en zout.
Flink niet te pikante kerrie erdoor (ik gebruik kerrie djawa), even roerend aanbakken, en dan op laag vuur stukjes niet al te rijpe banaan erin opwarmen (eventueel: rijpe bakbanaan).
Meng alles door elkaar (maar gebruik niet al teveel bakvet) en zet even in de oven.

"Ik heb er ook nog wat komijn door gedaan."
Vijf jaar...



Bruine beukenzwam
Gisteren in pasta met bottarga
Hemels lekker...


Maar goed.

Dat meisje van vijf, dat kookt dus beter dan de Dikke en de Dunne van dat hele Mangiare! programma bij mekaar.

Mangiare, dat is Jonah Freud, acterend als Tommy Cooper, met een koksmuts op en óók alles mislukkend, maar dan niet leuk.
Zo.

O, en, Rode Boekje, luister!
Twee joden liepen door een stad. Een was er nooit geweest. Die had een bochel trouwens.
Zegt die andere jood Zie je dat gebouw daar? Dat is de shul waar ik vroeger heen ging, vroeger, toen ik nog jood was.
Zegt die bochel Vroeger, toen ik nog jood was, toen had ik een bochel...