dinsdag 4 februari 2014

Risotto




















Ik had de risotto volgens jouw recept gemaakt Maarten. Het was heerlijk en het is inderdaad leuk om die rijst te zien bewegen. Eerst de rijst rondom in boter bakken zodat er een filmpje boter omheen zit en dan in een hoekje van de pan een scheutje witte wijn eraan toevoegen: sssssssssst doet de rijst en bolt op alsof er een mol op de bodem van de pan aan het werk is. Vervolgens die handeling op andere plekken in de pan herhalen. De smaak van de korrel is lekkerder, minder papperig en toch smeuiig.

In het park heb je tussen de wandelpaden moeras. Wij noemen het de mangrove, er staat een behoorlijke laag water en het is een wirwar van struiken, o.a. kornoelje. Nu kijk je er dwars door heen, in de zomer is het een en al groen blad. Met deze zonnige dagen zijn er Chinezen in dat moeras. De mannen houden de takken een beetje weg en de vrouwen staan bijna op hun kop in het water. Grote Lidl zakken vullen ze met enorme halfronde zwart/bruine zwammen die spierwit van binnen zijn. Ik vroeg wat ze ermee doen. Ze zijn niet te verstaan. Gelukkig passeerde er een kennis. Hij zei dat er in de Volkskrant een artikel over had gestaan, die zwammen worden voor medicijnen gebruikt? Het is strafbaar om die zwammen te plukken. Er wordt wel veel schade aangericht als ik het goed bekijk, tenzij er ook beesten die die zwammen kapot maken.

Ik bracht Mevr. A. anderhalve liter witte acrylverf. Vanmorgen stond die pot in haar ijskast. Ik  "Wat moet die pot in de ijskast?" Mevrouw A.: "Ho ho, maak je niet druk, ik eet het heus wel op".