zaterdag 22 maart 2014

Eetbelevenissen (5)


(Eerste aflevering zie hier; alle links hier in een nieuw venster.)

Europoort Duitsland Europoort

Maandagmorgen, vertrek richting Rotterdam. Ik moet een container gaan afzetten met eindbestemming Engeland. Vroeger gingen we daar ‘selfdrive’ naar toe (zelf inclusief truck mee naar Engeland, en dus niet de container afzetten danwel de oplegger afkoppelen), maar dat gebeurd helaas nog maar zeer zelden. Natuurlijk heb ik m’n koelkast weer flink vol met allerlei. Boterhammen, een paar flessen water, wat ‘groenvoer’ en een paar potjes yoghurt. Als verassing vind ik bovendien een stuk of vier chocoladewafels. Zal ik wel weer braaf geweest zijn in het weekend, dat ik die meekrijg van vrouwlief. Zeker in het begin van de week is het belangrijk voldoende proviand mee te nemen, de week is nog lang, en ik heb geen idee wanneer ik weer thuis ben. Als ik de container afgezet heb moet ik een lege container gaan opzetten bij een collega vervoerder in de Europoort. Daar komen we veel, en de samenwerking is behoorlijk. Wij doen werk voor hen en zij voor ons. Na het opzetten ga ik laden, bij de buren. Lekker dichtbij allemaal dus, en het laden gaat ook nog als een speer.


Eenmaal geladen is het toch weer een uur of 3 in de middag. Morgenvroeg lossen in Duisburg, Duitsland. Nu eerst snel de neus richting het zuiden, als ik nog wat treuzel loopt de snelweg vast, en met een beetje pech is het dan filerijden tot op de Moerdijk. Gelukkig gaat het goed deze keer, en als ik de Moerdijkbrug over ben stop ik even op een tankstation. Even ‘een bakkie doen’ met een collega die naar Antwerpen moet. Daarna rij ik op m’n gemak richting Duisburg. Ik moet om 6 uur morgenvroeg lossen.

Mijn plan is om naar Straelen te rijden, net over de grens bij Venlo. Daar ligt een klein restaurant waar ik al jaren kom. Nadeel is daar wel dat je er op tijd moet staan. De parkeerplaats is niet echt groot, en vol is vol natuurlijk. Maar het is altijd gezellig bij Andrea, het eten is super, en de douche is ook goed in orde. Halverwege gaat mijn telefoon, de planning. Of ik toch maar mijn best wil doen om morgenvroeg z.s.m. leeg te zijn, en dan als een speer weer richting Rotterdam. Collega J moet zo snel mogelijk naar huis wordt mij verteld, en ik moet met hem koppelen, om zijn vracht over te nemen. Dat klinkt serieus. Geen idee wat er aan de hand is, maar DAT er iets aan de hand is weet ik zeker. Een collega die zo snel mogelijk naar huis moet. Dan is er thuis iets niet goed.


Uiteraard ga ik hier mijn uiterste best voor doen, dan maar een uur eerder m’n nest uit morgenvroeg. ’s Avonds aangekomen bij Andrea tref ik toevallig een chauffeur van het bedrijf waar ik vanmiddag die container heb opgezet. We gaan naar binnen, en bestellen een glas Warsteiner pils. Het is druk, en we moeten op onze beurt wachten voordat we kunnen douchen. Daarna bestellen we ons eten. Ik ga voor een Rumpsteak met frites, en beetje champignonsaus en wat salade. Mij tafelgenoot bestelt een Grillteller. Hij durft, want de Grillteller van Andrea is groot!

Volgende aflevering zie hier