maandag 19 mei 2014

België (1)




Bels koken...


Dat boek hierboven, dat vond ik bij een of andere Mamamini voor € 0,50.
Wat een enorm goed boek! Fantastisch!!
Kloek werk ook nog...

Het is het kookboek van het restaurant Comme chez Soi, "net als thuis", ik kom daarop terug.
Zie Wiki over dat beroemde restaurant hier (alle links hier in een nieuw venster).

Zie de site van het restaurant hier.
Lemonnierstraat, heeft dat niet iets met Elsschot van doen? (Nee lul, Elsschot zat in Antwerpen en dat was de Lemméstraat. Lemméstraat 21.)



Belgische kookboeken vandaag natuurlijk

Dit fantastische boek hier is het eerste kookboek wat De Dikke zich verwierf
Naar eigen zeggen
Het heeft niet mogen helpen vrees ik...


Ik besteed enkele afleveringen aan dat fantastische boek, de tweede aan dat fantastische Belse koken in dat boek.

Comme chez Soi zegt het al: Belzen eten in goede restaurants hetzelfde als thuis, even goed, maar ze zijn uit, ze hoeven niet zelf te koken én ze worden bediend, dát is dan hun plezier. En dat het niet even goed als thuis zou zijn, dat moest er nog bijkomen!

Je hebt in Brussel (je had?) een restaurant Au Bourgeois sans Chiquer, "in de burger die niet sjiek doet", waar ik trouwens, sjiek of niet, ooit veel geld kwijtgeraakt ben. Maar dat is het verschil met de Fransen. Díe gaan voor sjiek eten als ze naar een restaurant gaan. En dat is precies het verschil tussen de Franse en de Belse (of...) keuken: die Franse is tweeledig: sjieke restaurants (ik heb het nou niet over eettentjes waar je tussen de middag gaat eten omdat je ver van huis bent), sjieke restaurants dus, en de cuisine bourgeoise die ze thuis maken.
En dat heb je in België niet: die Vlamingen en die Walen maken thuis precies hetzelfde klaar als wat ze in die klassieke sjieke restaurants serveren!

Nog wat.
De ambiance in die klassieke sjieke Belse restaurants is veel fraaier dan in die Franse, wat zich dan ook meteen vertaalt in de prijs. Ik praat nou niet over le Tour d'Argent, maar ik vergelijk bijvoorbeeld Laserre met Comme chez Soi.
Zie de hoofdgerechten (PDF) van Comme chez Soi hier.
De prijzen ontlokten een bekende Nederlandse columniste (we noemen geen namen) "Kolere!".



Heel mooi... 
Vrijdagavonds na de kroeg friet met rolmops...


Ik liet me door dat menu meeslepen in eerste instantie, maar die columniste heeft beter gekeken.
Ik denk dat het wel lekker is, wat er op die kaart staat, als het goed is gedaan, maar enorme flauwekul natuurlijk.

Ik liet me meeslepen in eerste instantie door die mooie combinaties.
Tongfilet met Riesling mousseline; salade van kreeft, truffel en aardappel (truffel is enorm lekker met goede aardappel!); snoekbaars, scheermessen, venkelsalade; krab met verse morilles...

Maar ja, wel inderdaad flauwekul ook ja.
Terige souchong thee, rice pop pearls, fig vinegar, emulsion of anchovies, Ishigaki pepper (dat heet long pepper of pipali bij ons trouwens), Bergamot tree honey...



Ook heel mooi
Zie de tenten hier.


En nou ga ik eten.

Iraans recept; runderstoofvlees met onrijpe pruimpjes (nu bij de betere Turk) en zeer fors munt en zeer fors peterselie.
En rijst gekookt met een Chile catarina, net als die Alicantijnse paella die gekookt wordt met een ñora, maar dan dus pikanter...

En daarna ga ik die ongetwijfeld fantastische kruidkoek à la Dijonnaise proeven, met gekonfijt fruit en noten...

(Volgende aflevering hier.)