donderdag 3 juli 2014

Wat aten we



Vandaag inkopen-foto's
Kala namak, zwart zout
Donkerpaars rotszout uit Noord-India
Na het malen is het niet meer paars (lichtbreking)
Sterke eiersmaak (er zit ijzer- en waterstofsulfiet in)
Hindu-veganisten gebruiken het om peulvruchten een eiersmaak te geven


Wat eten we?


Vandaag de planning van de komende dagen, de planning van wat ik de afgelopen dagen al verorberd heb, en de -vergeten te noemen- planning daarvóór, die ik zal moeten reconstrueren.



Daun pepaya: blad papaya, Indonesië
Als je van bitter houdt dan moet je dit kopen (toko)
Gebruik als spinazie
De afvoer van de plee loopt altijd langs de papayaboom
En over plee gesproken: het rauwe blad is laxerend
Maar dat is niet zo nodig in een land waar poep water-groot heet


Komende dagen

* Katmis satsivi, kip met walnotensaus. Georgisch. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster) en hier.
In die saus zit een ingewikkeld kruidenmengsel (vandaar de lange lijst ingrediënten voor Satsivi soms), Chmeli suneli, zie hier.
Met aubergine (las ik, dat dat wordt gedaan) en met aardappelwafeltjes van de mandoline.
Ooit in Moskou at ik Georgisch en iets met pindasaus. Van Sylvia Witteman, die goed bekend is met de Georgische keuken, hoorde ik dat het ongetwijfeld hetzelfde was, Satsivi maar dan met pinda's.

* Ik kreeg een ouwe barbecue cadeau, dus die gaan we inwijden. Met Halloumi.
Daar maak ik Tteokbokki bij, zie hier. Dat maakte ik al eerder, groot succes, maar nu heb ik de correcte soort rice cake, zie die Wiki foto.
Nu niet met witte kool maar met spitskool.



Settembrino
In feite een Italiaanse droge chorizo
Lekker spul!


* Ik ga mijn experiment met zaken in ontbijtspek gewikkeld en langzaam gegaard in de oven afwerken. Rest nog winterwortel in spek en zoete aardappel.
Die wortel ga ik maken met vissticks (ook een soort comfort food; wel eens vissticks gegeten met gemberstroop?!) en maïs.

* Een of andere schotel met verse bamboe, naan en tofu.
Ik moet het nog verzinnen.

* Een rotolo met spinazie (en pijnboompitten) en gekookt ei (stukjes). En ook wat verse kaas.
Rotolo zie hier en hier.



Turkse snoep van druivengelei en walnoot
De smaak is ff wennen omdat het helemaal niet zo zoet is
Volgens H en E smaakt het naar baby-repen, geen idee wat dat is


Afgelopen dagen

* Ik had in de diepvries nog gehakt liggen, aangemaakt voor wonton.
Ik heb er balletjes van gebakken, daarna gestoofd in saus met Chinese witte wijn, ingekookt, Sambal goreng kentang (aardappel) erover (zie de foto verderop) en mostarda ernaast.
O ja, fors witte ui in de saus gestoofd.
Comfort food...

* Een fraaie saus met gevogeltefond en Chinese rijstwijn, met daarin dried tofu (zie hier), rice cake (dat kwam al ter sprake) en dat papaya-blad.
Niet te versmaden!

* Een omelet met cantharellen (vers én wat gedroogd) en doperwtjes.
Wat madera door de paddo's...
Goddelijk...



Taleggio
Altijd wow...


 * Zalm die ik eerst marineerde met (zelfgemaakte) teriyaki, snijbonen met teriyaki en sake (over-goddelijk), en een pita broodje.


* Pasta alla gricia
Dat is nog net vanavond
In Rome worden er, door de autochtonen dan althans, vier soorten pasta gegeten.

Alla gricia: met Pecorino romano en guanciale, en met een saus van het pasta-kookwater wat je laat wegdampen in het spekvet. Ik eet er gebakken paprika bij (met ui en knof).

Carbonara. Niks room. Eigeel, Pecorino, Guanciale.

Amatriciana. Met ui en tomaat ook.

Caci e pepe, kaas en peper: met enkel Grana en ook Pecorino, en zwarte peper.

"Met vijf ingrediënten kan je alle Romeinse pasta's maken", wie schreef dat ook al weer.

Rome: in plaats van Parmezaan gebruiken ze Pecorino romano en/of Grana padano.
En Guanciale in plaats van Pancetta.



Sambal goreng kentang
Pikante lucifer-aardappeltjes


En daarvóór...

Oei. Dat wordt reconstrueren...

* Gesproten berglinzen met gepocheerd ei
Berglinzen, heel kleine linzen (zie hier; ze lijken te groot op de foto) worden veel rauw gegeten als tauge, gesproten. Maar veel lekkerder is: ietsje minder laten spruiten en kort meekoken.
Ik at ze met gepocheerd ei en, tsja, en als groenten: vraagteken.
Berglinzen lijken erg op Moth (zie hier) maar Moth spruit wat minder goed, en je gebruikt het net wat gesproten om kort mee te bakken en dan wat te stoven.

* Kippenfond met tofu en Italiaanse vermicelli
 Die Italiaanse vermicelli, dat zijn nestjes, én het is van harde tarwe, én het kost geen moer, en heerlijk.
Ik maakte het met paddo's.
(Ook comfort food: heel goede bouillon met heel veel vermicelli... Probeer behalve Italiaanse ook eens Bulgaarse als je het kan krijgen, ik bedoel kopen.)

* Garnalen in tomatensaus, met Pommes Anna
Pommes Anna zie hier en zie hier.
Gruwelijk lekker...



Dit is die rice cake


* Filodeeg gevuld met feta, spinazie en pijnboompitten
Dat lijkt op de klassieke calzone met dezelfde ingrediënten

* Iraanse stoofkip
Met gedroogde schil van Sevilla sinaasappelen, die zure sinaasappelen die voor marmalade gebruikt worden, en met saffraan, en met kwark door de saus
Met rijst
Afschuwelijk lekker



Chinese chili-saus
Prima spul
Zoetzuur