zondag 16 november 2014

Weer vijf dagen gekookt...




Garnalen, eieren, Mozzarella, Chorizo en tempeh


En ik ben dus geen flexitariër. Ik ben een multitariër! Polytariër! Omnitariër!

(Vroeger schreef ik wel eens Het land van de woonwerkfiets en de spoelstopknop. Daar kan nu de flexitariër bij, en niet te vergeten de Veegpiet.)(Godgodgod wat een volk van onnozelen is het toch... Liep ik door de menigte net na de intocht van Sinterklaas, laten ze een kindje wat nog maar nét kon lopen, of beter bijna kon lopen, los tussen al die benen, ik struikel bijna over dat kindje, ik loop toch niet de hele tijd naar m'n voeten te kijken?, krijg ik commentaar omdat ik me inhield en doorliep. "Chagrijn!" Ik terug, Ik ben geen chagrijn maar ik word erg chagrijnig van domkoppen! Op heel luide toon, dan durven ze niks terug te zeggen of doen, omdat ze de aandacht op zich weten. Ik ben daar enorm goed in, in zeikerds in de zeik zetten..)


Die garnalen dat waren van die grote uit India dus die heb ik eerst maar gekookt want die gingen op de bakplaat.
Die eieren, dat was sambal goreng mata sapi, kruiden gebakken oog buffel, kruiden gebakken spiegelei.
Die Mozzarella dat was met Gorgonzola erdoor.
Die Chorizo dat was Pamplonica, de wat minder grove.
En die tempeh, dat was Surinaams, en het lekkerste van alles.




Garnalen van de bakplaat, wortel-gnocchi, paprika

Die wortel-gnocchi, dat is gnocchi di patate, aardappelpuree met bloem (en p/z en oregano), maar nu dus met wortel. Je kan noedels / dumplings / Knödel eigenlijk met vanalles maken. Lever (Leberknödel), vis (Quenelles de poisson)...

En wortel-gnocchi dat is het oerprobleem van de gnocchi: meer bloem werkt makkelijker en smaakt minder.
Met vis maak je het om het graatjesprobleem van riviervis (snoek, snoekbaars) op te lossen: pocheer de visfilets in visbouillon van het afsnijsel, door de draaizeef (graatjes weg) en maak van die puree "gnocchi" (en pocheer in saus gemaakt van de bouillon). Maar het moet nog bijna vloeibaar zijn want anders smaakt het nergens meer naar.
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster), 6.20; nog veel te bloemig dus dat ziet er niet uit. Zie hier, 0.12. Prima.

Twee mogelijkheden voor die wortel.
Bloem tot je het net met natte handen (en met veel gevloek en getier) tot bolletjes kan verwerken, dat deed ik.
Of een Italiaans systeem met ei wat ik nog moet uitproberen. Zie gnocchi di carote hier.
Italiaans = twee manieren: met wat eigeel en de wortel na het koken ook wat bakken, of met veel eigeel.
Ik houd u op de hoogte.
Zag al ergens 400 gram wortel op 2 ei, 2 eigeel en 200 bloem. En Pecorino romano en nootmuskaat...




Maar goed.

Wortelblokjes koken in kippenbouillon. Lekken, pureren, p/z, majoraan en bloem.
Gnocchi maken. Succes.

Olijfolie, ui, knof...
Stukjes paprika, op hoog vuur omroeren en vrij snel een scheut witte wijn, laag vuur..
Viandox voor het zout (of Marmite) en Crema di peperoncino voor het heet (of wat sambal oelek, condimento balsamico en peterselie).

Garnalen eventueel goed blancheren eerst.
Bakplaat invetten met (liefst) kalfsniervet en die garnalen bakken.

(Kalfsniervet kopen, ongerechtigheden er af, in stukjes ter grootte van een half luciferdoosje, bestaan die nog?, vriezer.)




Sambal goreng ei, verse bami, prei

Pastadeeg maken
1 ei loskloppen met 80 ml water.
Door 250 gram 00-bloem met afgestreken theelepel zout.
Kneden! Moet nog net wat plakken maar net niet blijven hangen.

Pinda-olie, ui, knof, lombok, laos (verse!)...
Prei...
Santen (kokosmelk), sereh (ik laat het nooit meestoven maar ik snij het superfijn), verbrokkeld daoen salam (Indisch laurier), ketjap medja (niet zo zoet als manis)...

Pastadeeg heel dun uitrollen of gebruik de pastamachine, goed bebloemen, oprollen langs de lange kant van de lap, over de korte kant dus, dunne schijfjes snijden, uitrollen en in kokend water met zout of beter bouillon.

Eieren bakken (Vuyk zegt dat zo, ik maakte roerei).

Mie wokken in de wadjan, ik bedoel de plaatijzeren wok.
Op superheet!
Prei erdoor en klaar.




Mozzarella, Gorgonzola, mooie tomaten, pasta gemaakt met Barolo, rodewijn-saus

(Ik vergeet altijd de saus als ik de foto maak...)

Je moet het alleen maken als je mooie "vleestomaten", zeg liever grote tomaten, kan kopen die aan de plant zijn gerijpt. Nou, die had ik! Prachtig en heerlijk.

Tomaat uithalen, bezouten van binnen en op zijn kop laten uitlekken.

Blancheer wat kleine stukjes rauwe ham (ik ben geen vagoteriër!). Houd het hamvet apart.

Olijfolie, sjalot, knof...
Peterselie- en selderijblad...
Flink zwarte peper...
Verdeel in tweeën.

Prak Mozzarella met Gorgonzola. Proef of de verhouding mooi is.
Meng er een deel van de ui etc. doorheen. P/z?
De tomaten inwrijven (binnen en buiten) met olijfolie.
Vullen met de kaas.
Ansjovis erop (ik gebruikte uit zout, niet zoute uit olie), rozemarijn.

Spekvet van de ham uitbakken, ham meebakken, rode wijn... Proef.

Tomaat in de oven.

Kook pasta (ik nam Riccioli al Barolo, € 20/kilo, wie het breed heeft laat het breed hangen).




Pizza chorizo, zoete ui, groene olijven

Ik wilde eigenlijk een chausson à la bordelaise maken. Brooddeeg, lange flap, vulling (als hier maar meestal dan met spekjes en ook paprika) erop, dichtklappen en randen plakken, narijzen met kepen in de kop, die kepen gaan openstaan en voordat het de oven in gaat giet je daar room in. Zie hier maar dan met bladerdeeg. Nóg vetter...

Maar ja, ik had mijn kop er niet bij, die zat bij hoe je tegenwoordig met Laagsamenstelling in Photoshop de inhoud van een Dreamweaver accordeon kunt bekijken en sturen, dus ik bleek in ene een pizza aan het maken te zijn.
Nou ja, ook lekker, toch? Toch?!

Die chausson (= calzone) komt, ik hou u op de hoogte.

Pizza-deeg maken.

Ietsje olijfolie, stukjes chorizo (niet te fijn) bakken en uit de pan.

Flink witte ui, stoof lang en laag met boter, met af en toe wat witte wijn erbij.
Knof erbij... Goed uitgelekte grof gesneden groene olijven... De chorizo (fijner gesneden nu; als je ze te klein gesneden bakt dan blijft er alleen korst over)...

Pizza vormen, spul erop met uitgelekte fijngehakte peperoncini uit pekel erdoor, oven...




Tempeh Surinaams, met aardappel en salade

Vuyk heeft iets vergelijkbaars.
Ja, natuurlijk... Dat is Javaans...

Dunne plakjes tempeh "droogbakken". Vuyk en Suriname in olie, ik in de frituur.
Aardappel idem.

Pinda-olie, ui, knof, groene lombok, laos, sereh (ik vertelde al hoe ik dat doe), Surinaamse trassi (Trassie trafasie)...
Assemwater (geweekte tamarinde-pulp), wat stukjes tomaat, wat palmsuiker, verbrokkeld daoen salamblad (ik zei het al, Indische laurier)...
De saus moet stroperig zijn. Ik maak het altijd wat dunner met Chinese kookwijn (Kwantung Mijiu) en dan wat inkoken, en dan stroperig maken met palmsuiker.

Tempeh en aardappel erdoor.

Dit is de Surinaamse variant van wat ik eerder omschreef onder Tempeh kering (tempeh droog) en Kentang kering (aardappel droog).

Vuil lekker was het...



AH
Sjiek gepresenteerde uilenzeik