zondag 11 januari 2015

Culinaire zaken



Vandaag maar weer eens inkopen

Een van de lekkerste kazen ter wereld, van dit type dan
(Goudse, Abondance, Apenzeller, Fromage des Pyrénées...)

[Verdomd! De inkt is nog niet droog of daar gaan we weer!
De lekkerste is nu Remeker Jersey Pikant...]


maar eerst
met de billen bloot!


Brusselse wafels

Ik kreeg toevallig vlak na elkaar twee boeken binnen waarin Brusselse en Luikse wafels werden behandeld.
Sweet Belgium (Inghelram; Stichting Kunstboek, Oostkamp), een drietalige bijbel over alle Belse snoepjes, koeken, taarten en noem maar op, en Dutch and Belgian Food and Cooking (De Moor en Vandyck; Lorenz Books, Londen), de naam zegt het al.

Zie wat ik eerder schreef hier (alle links hier in een nieuw venster), wat naar beneden scrollen.

En laten het nou toch de Luikse zijn die niet rechthoekig zijn (omdat ze van deeg worden gebakken), en de Brusselse gewoon van beslag, dus die zijn wel rechthoekig.

Hoe kwam ik nou op die fout? Nou, simpelweg omdat ze in Brussel, waar ik ze bestudeerde op de kermis, overal Luikse wafels verkopen...
We slaan er een naslagwerk op na, wat ik lang geleden hier behandelde (dus ik had het kunnen weten), Brusselse Wafels (Caenegem e.a.; Erfgoedcel, Brussel).
Kijk, pagina 105: "In Brussel worden momenteel meer Luikse wafels dan Brusselse wafels verkocht"...

(Ga ik me nou excuseren? Nee natuurlijk niet! Ik me excuseren bij de grootste culinaire onnozelaar van Nederland, hoe-ist?!)



Een klassieker, en voor het eerst dat ik een flesje vind...
 Zie hier

Pepernoten en zo

We weten nu dankzij Cees Holtkamp (en niet te vergeten Lizet Kruyff; zie hier en vergelijk met dit hier), en ook dankzij dit blog (zie hier) alles over pepernoten en kruidnoten.

Ik merkte overigens op richting beiden dat het gebruik van staartpeper in dat recept niet wil zeggen dat er altijd staartpeper werd gebruikt, en dat werd natuurlijk toegegeven. Dat was dus enkel een kleine omissie in die video's.

Wat ik eigenlijk steeds vergeten ben te zeggen dat is dat "kruid" en "peper" hetzelfde betekent, wat we allemaal natuurlijk al wisten, maar dat een goed voorbeeld daarvan is het feit dat kruidkoek in Brabant peperkoek heet.

Hoe kom ik hier nou op? Nou, omdat ik ze tegen kwam in die twee hierboven genoemde boeken, en in iets anders wat ik recent aangeschafte, Nog een Snoepje? (Declerck en Sarbogardi; Davidsfonds, Leuven).

Dat (Belse dus) boek vertelt dat pepernoten uit Scherpenheuvel komen. "Op een bepaald ogenblik begonnen de bedevaarders op de terugweg naar Hasselt [vanuit Scherpenheuvel] pepernoten te kopen, als bewijs dat ze wel degelijk in Scherpenheuvel geweest waren [op de vijfde zondag na Pasen, dus niks Sinterklaas].



Kumqat
Ga ik jam van maken
Nou ja, marmelade dan
 

Dutch and Belgian Food and Cooking vertelt, in de sectie appelgebak, Limburgse vlaai, stroopwafels, pannekoeken, poffertjes, oliebollen en appelflappen, dat "Zwarte Piet (Black Pete) throws little spicy biscuits (pepernoten) made of speculaas dough, for the children to catch." Getoond worden kruidnoten.

Sweet Belgium bespreekt in de Nederlandse tekst, naast peperkoek (in België dus, net als in Brabant) "Nop en pepernoot uit Scherpenheuvel; Bakker Erwin Cleners maakt ze nog steeds. De noppen zijn ronde, manueel gevormde bolletjes [foto kruidnoot formaat bitterkoekje]; de pepernoten zijn langwerpig" en inderdaad  die pepernoten zijn "onze" pepernoten, maar dan vierkant en langwerpig.
Zie noppen hier en pepernoten hier (ze maken in Scherpenheuvel ook Luikse wafels, zie hier).

Wat Sweet Belgium ook bespreekt dat zijn de Peperbollen uit Kortrijk.
Niks bollen maar blokken. Van kruidkoek, met anijs en gekonfijt fruit er in. Voor de Sinkensfeesten, de Pinksterfeesten, van Kortrijk dus. Zie hier.

Zo.


Honingraat


Planning


Dit hieronder at ik al

* Soissons (die hele grote witte bonen) gegratineerd met Alta Badia, sla, groene peperbolletjes (die ik laatst inmaakte, ik vertelde dat, andere methode, eerst blancheren, blijven ze dan mooi groen? Ja, en -dus- ook beter van smaak)

* Die Knödel met kippenhartjes, gekookt in kippenbouilon met soepgroenten, die ik al besprak

* Friet, tomatensaus met dragon, en gebakken ei (Huevos americanos)

* Broccoli in broccoli-saus, pasta met colatura (Italiaanse fishsauce zeg maar), vissticks, aubergine pickle

* Nasi goreng met "kip"-tofu (zie hier) en prei




Vanaf morgen

* Ik had een stuk pâté de campagne over, in de vriezer, ga ik nu saus van maken met rode wijn. Met gestoomde aardappelen met peterselie, en met peultjes

* Portugese soep van bonen en kastanjes, met tomaat en pikante paprikapuree; gekookte eieren

* Mais-gnocchi met een nagelkaas-saus, courget en crema peperoncini (Italiaanse sambal zeg maar)

* Quenelles van snoekbaars met rijst, worteltjes (uit de diepvries dus: nooit gehad) en Noilly Prat saus

* Mock duck (seitan) met okonomiyaki (zie hier) met paddo's er op, en Sweet ground bean sauce




VK en NRC

Tempelman, VK
Dat in Frankrijk winkeliers meer dan elders hechten aan het recht hun bordjes op Gesloten te draaien
God wat een gelul.
De gemiddelde winkel is minstens open van 9 tot 1 en van 4 tot 8. Ook op zaterdag. En bakkers en zo gaan om 7 uur open en gaan ook 's zondagsmorgens open.

Ik vergat in december de oliebollen-video van Cees Holtkamp.
Zie hier.
Dat de krenten naar de buitenkant gaan, dat komt omdat ze een hoger soortelijk gewicht hebben. En trouwens "alles komt uit de supermarkt behalve de verse gist", maar die krenten toch niet?? Die zijn nauwelijks te vinden, zelfs niet bij de notenboer op de markt... [Correctie! AH heeft ze!]

NRC
Spruiten-clafoutis
Zie hier
Godsammekrake...

Vreugdeloos
Deze risotto met venkel en sinaasappel staat in het zomerhoofdstuk van BioBudget. Venkel uit Nederland is er inderdaad maar tot oktober. Maar venkel uit het buitenland is het hele jaar te koop, en persoonlijk vind ik dit een prima recept voor een winterse donderdag.
Wat is hier bio aan?

Broekbaard
De ‘mojama’ is op papier het interessantste gerecht: gedroogde tonijn met rucola, mimosa, Taggische olijven en citroenmayonaise (10,50 euro). De tonijn is gepekeld, gedroogd en in dunne plakken gesneden: een soort tonijn-bresaola. Interessant ingrediënt, zo had ik ’m nog nooit gegeten. Maar hij is erg zout.
Over mojama heb ik het hier al wel vijf of zes keer gehad, en trouwens culi kwaken in de krant maar nog nooit van mojama gehoord hebben...
Erg zout? Dan was het zooi.

NRC, het krokettenboek
Zie hier.
"Volgende keer blaas ik in jouw reet"




Producten

Ik ga steeds meer denken dat Colatura (Italiaanse fishsauce), of beter het voorkomen ervan, gerelateerd is aan het voorkomen van Bottarga (gepekelde harder-kuit).

Nou las ik weer dat je pasta met Colatura eet, en dat het met geraspte Bottarga ook lekker is wist ik al, en na ook die pasta met Colatura geproefd te hebben: dat smaak min of meer gelijk. Het is "hetzelfde effect" zeg maar...


Amelander mosterd

Niet slecht
Maar wel een ietsje vreemd zoet-zuur smaakje


Maakte warme vanillesaus

Ik had een deel sterk geklopt
Nou, dan krijg je Sabayon zeg maar...

En als je het sterk klopt en je laat het dan afkoelen, dan krijg je een hele mooie schuimige koude vanillesaus


Maakte kruidkoek met (wat bittere) zwarte boekweithoning
En met kandij

Heerlijk!


Ik kreeg ergens een pappige schol.
Ik zeg Dat is diepvries.
Nee dat was niet zo, maar ik zag dat ze logen

Twee schollen gekocht, een op ijs gehouden, een in de vriezer

En die was dus pappig en de andere prachtig stevig...



Kroepoek talie mas
(touw goud)
Gewoon met tapioca, maar ook met kruiden
Prima te eten...

Nog wat pers


Gall en Gall blaadje

Garnalen met geitekaas en kerstomaatjes, gadverdamme...

Serranoham met kwarteleitjes en groene aspergepunten, dat soort 13 in een dozijn...
En met "groene peper op zuur"; op pekel dan toch...

En dat volk op die foto's
Die joelerige wijven met kleine krulletjes, die ongeschoren ordinairderige kerels...


Dat maandblad van Elsevier, "Juist"

"Liesbeth Wytzes kocht dure ontgiftende thee, al had ze nergens last van"
Hatsjekidee
Je moet toch ergens over schrijven...

"Internet wordt de komende jaren nog belangrijker"
Maar je moet vogens mij een ontiegelijke lul zijn als je een berichtje op je smartfoon wilt hebben "als het boterkuipje bijna leeg is"
En als je naar een museum wil en een kaartje bestelt dan krijg je restaurants in de buurt voorgesteld. Flikker op!
"Als het restaurant waar je meestal naar toe gaat dicht is dan krijg je een suggestie voor een ander restaurant". Fantastisch als je een boerelul bent, toch?!
"Internet wordt de persoonlijke assistent die je altijd al had willen hebben". Fantastisch als je een net geen debiel bent...



Mooie zachte smaak

Marqt
Eigenaar geïnterviewd
"Verse ketchup van de tomatenboer", wat is dat nou voor gelul?
"zo duuzaam mogelijk" en "als het even kan biologisch en lokaal geproduceerd". Kijk, dat is de truc. Zo kan je alle kanten op...
Superzaden, speltcroissants, seitanburgers... Kan je je zo voor de geest halen wat daar voor ketsvolk rondloopt?
"In Nederland komen paprika's in de winter uit de kas" Alsof ze in de zomer op het veld groeien, zak.
"Grote retailers duwen kwaliteit er uit omdat aan goedkoop voedsel meer te verdienen valt", wat is dat nou weer voor een kwaak-redenering? Wat is dat nou weer voor stiekeme verkooppraat...
Voor Marqt is een "logische plek om te groeien" ergens waar hoger opgeleiden wonen. Kan je nagaan wat het spul er kost...
Twee jaar heeft het gekost om hun pindakaas vrij van schadelijke (wie zegt dat?) E-nummers te krijgen. Had je beter meteen maar Calvé kunnen nemen...
Godgod wat een lullewasser...



Maar ik maak er een Afghaanse stoofschotel met lamsvlees van...


Wat verder nog?


Dat ik droomde in zo'n shittent te eten

Lollie van brandnetelsoep met yuzu
Texturen van pastinaak gegratineerd met hangop-linten van soja-melk
Spelt-fusilli met aardpeer-crumble
Quinoa ("spreek uit als kienwa, en het is géén graan") -bavarois met gekonfijte paardebloem


Dat ik dacht dat je als weldenkend mens en wonend in de provincie Groningen en niet drie keer per week spruitjes en boerenkool etend, dat ze dan binnen de kortste keren het Meldpunt Bezorgd van de GGD gaan bellen...


Dat ik volgend jaar ga optreden als Roetmop Piet



Verse grove Veluwse rookworst


Links

Dat vergat ik nog


Zie hier
De Johannes van Dam prijs...
Ik zou aangifte van laster gaan doen als ze mij ervoor zouden voordragen... Nou is die kans (gelukkig) gering, maar toch...
(Trouwens een dezer dagen hier de uitreiking van de Blikken Kletskop!)
(Wie is de grootste culinaire lulkop... Ontzettend moeilijk hoor!)

En zie kookhistorie hier

Kookboeken zie hier

Kastanjes zie hier en zie hier

Friese mosterd zie hier

En last but not least HeinZ BeanZ zie hier



Met tomatillo!


En als u nog niet kunt slapen, kijk dan maar even dit filmpje hier