zaterdag 10 januari 2015

Wat kookte ik daar? (6)




El Albir


Zo heette die tent niet, maar het dorp. Hoe die tent heette, dat weet ik niet meer.
Het was dat rechtse Steak house, toen nog niet één tent met dat Country ribs. Daarin zat toen een vaag kledingwinkeltje.

Alles pal aan het strand, dat wel.

Maar ja, super klein allemaal
Links, dat rode, dat stond nog leeg (het was allemaal nogal nieuw), en daar hadden ze hun opslag, want bij hun was daar geen plek voor...


Eerste aflevering zie hier (alle links hier in een nieuw venster)


Gemarineerde inktvis

Snijd de lijven van niet te grote inktvissen in ringetjes. Als het vel onbeschadigd is, haal het er dan niet af. Dat geeft een heel aardig effect.
Doe de ringen in kokend water met zout, en kook tot ze gaar zijn. Giet af en spoel koud.

Maak de marinade: meng witte wijnazijn en olijfolie, en kruid met venkelzaad, korianderzaad (twee maal fijngewreven), groene kruiden, laurier, zout, cayennepeper en Worcestershire.
Voeg gesnipperde ui en idem knoflook toe, en geknipt selderijblad.
Doe de marinade in een pot en voeg de inktvisringen toe.
Laat twee dagen marineren op een koele plek, regelmatig omroerend (ook ivm anaerobe bacteriën).
Serveer op een salade van sla, tomaat, komkommer, ui en zwarte olijven.

Niet bewaren.



Zo snij je, als je verse tagliatelle maakt


Gestoofde karbonades

Dat is Vlaams, er zaten daar in die buurt veel Belgen, en ik weet niet meer precies hoe het heette. In ieder geval niet Stoofkarbonades (dit hier is gelul; zie hier wat die "karbonade" wel is).

Neem halskarbonades die gehakt, niet gezaagd zijn, want anders eet je botsplinters.
Braad snel bruin in boter, en uit de pan.
Bak champignons en ook uit de pan.

Ui, knof, soepgroenten, peterselie...
Peperbolletjes, korianderzaad, laurier, bruin mosterdzaad...
Witte wijn en groentenbouillon en het vlees er weer bij.
Laat sudderen tot de koteletten uit elkaar zijn gevallen.
Verwijder de botten.

Champignons erbij, Dijon mosterd erbij...
Proef op p/z.

Serveer met aardappel-puree (met melk, boter, witte peper, zout, nootmuskaat).



Als je die pasta droogt, dan krijgt het een rare grijzige kleur
Kook je het, dan is die weer weg
Zie de volgende foto


Bitterkoekjespudding

De bitterkoekjes haalde ik in de supermarkt (ze hadden geen oven in die tent). Je hebt in die streken Nederlandse supermarkten, Belse, Duitse, Engelse, Zweedse... Erg interessant!

En je kan bitterkoekjes zelf maken, maar dan moet je bonenmeel hebben, en abrikozenpitten... Ja, of bittere amandelen...

Bitterkoekjes op de bodem van de schaal waarin je de pudding gaat maken. Dus liefst een niet-uitlopende schaal, maar een met rechte wanden.
Rum erover (niet zoveel dat de koekjes doordrenkt zijn).
Flink bitterkoekjes kleinhakken er erover.
Rum erover.

Custard maken
Zoek op dit blog op Crème brulée, dat komt op hetzelfde neer, op het branden van het oppervlak na dan dus.

Over die koekjes, koelen, koelkast.




Het was me een gekloot daar...

Bestelt iemand Pernod, gaat ie er met een cognac-glas Pernod heen, Ik zeg Daar moet water bij. Dat hep ie niet gevraagd. Komt ie ff later terug, Hij moet er water bij...

Raakte ie die opslag kwijt, zelf hadden we drie meter planken van 30 cm breed...
Moesten ze elke dag twee keer boodschappen doen (twee flessen Cola, twee pakken koffie enzovoorts want meer kon je niet kwijt...) En elke keer dat er boodschappen waren gedaan stond alles op een andere plek want anders kon het niet op die planken...
Frituur die uit zichzelf aansprong, geen werkende thermostaat, dus dat begon te roken, wilde je het uitzetten dan kreeg je een schok, gestoord werd ik er... Stapelgek...

Erheen dronk ik thee bij een Italiaan, op de terugweg een borrel daar, dus toen ben ik maar bij die Italiaan gaan werken...

Later hoorde ik van een vaste klant (Koelewijn; Komt u uit Spakenburg? Neie neie, ik keum oit Enthove) het volgende, over een paar dagen na mijn vertrek.
Ik had graag die gestoofde karbonades... Hebben we niet... Nou dan die forel... Hebben we niet... Wat hebben jullie wel dan? Mosselen. En wat nog meer? Mosselen [echt!].
En dat zijn vrouw in de keuken in een pan mosselen stond te roeren met een kookboek in de hand...


Volgende aflevering zie hier.