zondag 22 februari 2015

Turkije (2)



De Blauwe moskee, Istanbul
Eigenlijk de Sultan Ahmed moskee
Begin 17e eeuw
Van binnen blauw (zie hier; alle links hier in een nieuw venster)


Ontbijt


(Eerste aflevering zie hier)


De basis


Thee, witbrood (alle hotels hadden prima bruinbrood, sneden, mooi vloergebakken spul en je kon het ook roosteren altijd; verder sla ik de typisch West-Europese zaken die we erbij kregen over), zwarte en groene olijven...
Thee, want het woord voor ontbijt, kahvalti, betekent vóór de koffie, oftewel letterlijk spul wat ónder de koffie zit (in je maag)

Tomaten, sla, komkommer, waterkers, veel soorten mooie sla...

Boter (uitstekende boter, ietsje sterk smakend maar prima sterk smakend), jam, honing...



Kaas


Altijd "verse" kaas, witte kaas, ook met kruiden erdoor
Feta-achtige kazen zijn het

Ook oudere kaas, maar nog steeds witte kazen; nou ja ook gelige maar ik denk dat daar annatto door zit
Kaşar peyniri

Apart spul: "gedroogde yoghurt"
Witte plakjes, maar als je er aan pulkt blijken het allemaal vezeltjes
Vrij zuur

En ook kaymak, een soort zure room



De Nieuwe (Yeni) moskee, Istanbul
Eind 17e eeuw
(Als je de andere kant op kijkt dan zie je het volgende plaatje)


Vlees


Veel soorten kip-producten
Filet-sneetjes, kippenworsten...

Ook kippenworsten die er uit zien als onze boterhamworst, en niet erg lekker

Rundvleesworst in plakjes, heel fijne structuur, ziet er uit als die boterhamkippenworst hierboven maar smaakt uitstekend meestal
Soms lekker pikant



Eieren


Gebakken, gekookt (in de hotels meestal gekookt, maar er was dan dikwijls zo'n desk waar je roerei en gebakken ei kon laten maken)

Het lekkerste vond ik gebakken eieren met gebakken suçuk, die "Turkse worst"
Maar gebruik dan wel rund, met veel knof en pikant.
Er zit ook komijn in en sumak.




De linkse is de Suleymaniye moskee, de rechtse weet ik niet
De grootste moskee, en midden 16e eeuw
Suleyman wilde een grotere moskee dan de Hagia Sophia omdat hij zich als opvolger van Salomo beschouwde (Tempelberg)

Links in de hoek (die je niet ziet) de ingang van de Egyptische of Kruidenbazaar
Nog iets naar links, dan zie je het vorige plaatje


Rijst, bonen, pasta


Dat hoort er ook altijd bij, en normaliter een van deze drie
Meestal pikant, behalve de pasta-tomatensaus, maar daar staat dan weer wat tomatenpuree naast waar van die Turkse sambal doorheen is gewerkt

Risotto-achtige rijst, uhh, pilav dan dus
Refried-beans achtige bonen
Spaghetti met tomatensaus. Altijd is het dat, alhoewel ze veel soorten pasta hebben; ik kocht er Boncuk (kralen), Ditalini (vingertjes) in Italië


Barbunya

Kievitsbonen of witte bonen

Olijfolie, ui, knof...
Niet al te gaar gekookte bonen, blokjes wortel, stukjes tomaat, tomatenpuree, p/z en pul biber (fijngemalen gedroogde rode peper)...
Stoof, en werk er nog peterselie door

Ik mag dat wel, dat soort spul als ontbijt




Hagia Sophia
(Je hebt ook een Hagia Irene, daar stond ik per ongeluk in)

Oorspronkelijk de kathedraal van Constantinopel
Midden 6e eeuw


Pilav voor het ontbijt


Sade pilav, witte rijst

Boter(!), pijnboompitten of amandelen...
De rijst...
Kippenbouillon...

Je kan mét de rijst ook die Boncuk toevoegen (zie hier), of Vogeltong (şehriye) maar dat vind ik raar want dat ziet er net uit zoals rijst, zie hier
Of kekers of zo

In Italië heb je dat ook allemaal, rijst met pasta en rijst met bonen
In Turkije veel kekers erbij, net als in Italië


Meestal gaat er tomaat door de rijst

Daarnaast kan er aubergine door, of vlees of lever...

Kaneel, tijm, komijn, zwarte peper, pul biber...



De grote moskee in Ankara heb ik gemist (zie hier)
Die in Ürgüp idem (soms ken je ff geen moskees meer zien in dat land, maar zie die van Ürgüp hier)

Hierboven een simpele volksmoskee in Konya


Ontbijt-pasta


Ik zei al dat ze dat om een of andere reden in Turkije in de hotels simpel houden, kale spaghetti met simpele tomatensaus en een bakje sambal-spul ernaast, maar dat komt omdat ik in Centraal- en Zuid-Cappadocië zat.

Noord-West, Noord en Oost is dat niet zo.

Olijfolie, ui...
Lamsgehakt (grof gemalen of gehakt)...
Zout en knof...
Ontvet eventueel, en voeg pul biber toe...
Tomaat, bouillon...
Proef op zout (de pasta moet er nog bij!)...
Pasta erbij. Dus. Spaghetti of Linguine.

Pasta uit de pan liften, op borden, er yoghurt doorwerken, saus erover...

Ik zou ook laurier en groene kruiden gebruiken (rozemarijn?)



Het Mevlana klooster (Konya)
Daar kom ik op terug, want een van de toppers van de reis

Zie vast hier


Verder


Pastirma!

Heerlijk! Maar ja, dat kregen we nergens want dat is niet goedkoop.

Zit in de hoek van Bündnerfleisch, Cecina en Bresaola

Gedroogd rundvlees...

Bulgaars, joods...


Börek

Bladerdeeg-flappen met kaas, gehakt, groenten...


Simit

Daar struikel je op straat ook over

Zie hier


Poğaça

Net als die Simit vergat ik dat bij het brood.

Poğaça is echt 100% ontbijt, simit wat meer "tussendoor"

Zie hier

Zoetig en niet lekker


En niet te vergeten:
Soep

Dat was vroeger dikwijls het enige onderdeel van het ontbijt, en ik ga er verder niet op in want dat kan werkelijk van alles zijn



De Mevlana moskee


Ik vergat nog een typisch ontbijt-ding:
Meenemen
Pardon, menemen
Zie hier


Volgende aflevering zie
hier