zondag 19 april 2015

De Volkskeuken (8)




Pay-Uun Hiu

Zie de eerste aflevering van deze lachen-gieren-brullen-serie hier (alle links hier in een nieuw venster)

Deze aflevering vandaag is niet zo heel groot want die Hiu is vegetarisch en die schrijft ook niet zo heel veel gelukkig

Ik bedoel: want anders had ik me ongelukkig geschreven vandaag want zij scoort het slechtst bij mij

Ze geeft trouwens workshops Chinese keuken
Vegetarische Chinese keuken...




Categorie Gewauwel


Führerkuchen dat was "een appeltaart waarop de stukjes appel, rozijnen en noten inhet gelid waren opgesteld".
Dat is niet zo. Appeltaart met rozijnen en noten er in.
Volgens mij wordt het ergens hier uitgelegd; ik kan dat vrouwtje niet verstaan.


Veganistische chocolademousse
Met "een mengeling van ideeën uit de Chinese, ayurvedische en anthroposofische voedingsleer"
Kristemeziele...
Doe mij maar een bord warm eten ober...


De Spiraalsnijder
Zie hier
"een soort puntenslijper maar dan voor groenten"
Gottegottegod...

"Vorige week gaf ik in de Buitenwerkplaats in De Rijp een workshop journalistiek aan een groep middelbare scholieren"
Over eetbare bloemen, Godsammekrake...

De Rijp?
De meisjes van De Rijp
Dat zijn de mooiste meisjes
Met alles d'r op
En alles d'r aan
Dat zouden die van Graft wel willen
Zulke borsten, zulke benen, zulke billen
Om mee op zondag naar de kerk te gaan





"Pureer rode biet, tomaat, ui, paprika, knoflook, azijn, mierikswortel en brood"
Doemenelol...


"Ook na drie uur stoven zit er altijd nog een klein beetje alcohol in het eten"
Ja, en in een overrijpe appel vijf keer zoveel


Als flexitariër moet je naar de camping ook een wok, een wetsteen en een rasp meenemen
Staat genoteerd!


Maoricake
Het is werkelijk een niet te volgen kletsverhaal over milliliters, koken, afkoelen, bakpoeder (in een vloeistof...), kokosolie, dadels, bloem, zelfrijzend bakmeel en weet ik veel

("Ik ben handelsreiziger. In zelfrijzend bakmeel. Ken ik in me nest blijve ligge.")




Categorie Domme praat


Over nepvlees (alleen de term al)
Heel veel gepraat, maar dat wat het meest essentieel is, de beet, blijft onvernoemd

(Vegetariërs eten "geen vlees en vis"; ik eet "veel kaas en ei en tofu")
(Ik denk dat vegetariërs mentaal verzuren)


"Borlottibonen (uit blik) zachtjes laten pruttelen"
Maar die zijn toch al gaar...

En dan bieten met olijven combineren...




Tortilla de patatas
"In beide helften van de tortillapan giet G. een scheutje olie. In de ene helft gaat de tortilla. De andere helft klapt ze er als deksel overheen."

Ongelofelijke kletspraat.
Dat is een cataplana, en wie kookt er in 's hemelsnaam tortilla in een cataplana...
Dat is voor stoofschotels, zie hier

De aardappelen voor een tortilla bak je gewoon in een koekenpan


Vietnamese broodjes
Gemaakt met stokbrood...

Dat hoort van dat bakpao-deeg te zijn gemaakt, van bakpao bloem, wat wel ff wat anders is dan bloem voor stokbrood...

"Ik maakte er een met vegetarisch shoarmavlees", Gristus...


Multicultistamppot
Jezusmariaenjozef...

En dan beweren dat als iets eenmaal lekker en zo is, dat je dat dan altijd weer hetzelfde gaat maken
Ik maakte nog nooit never ever iets "hetzelfde"




Categorie Klets


"bevat niet heel veel excentrieks [...] kantjoen"
Dat is Stinkende kamille
Zeer excentriek, toch?!


"gedroogde Chinese xiang gu, hier beter bekend onder de Japanse naam shiitajke"
Dat klopt, maar die gedroogde Chinese paddestoelen die ze hier verkopen dat is wat anders (dat zou je als Chinees toch moeten weten), dat is Po ku
Po ku: gladde hoed, Xiang gu: droog-scheuren in de hoed

En koningsoesterzwam, dat heet officieel kruisdistel oesterzwam

"en bruine beukenzwammen. Om een of andere reden zie je van deze paddestoelen ook de Japanse naam 'shimeji' geregeld opduiken."
Goh! Dat is namelijk precies hetzelfde...


"Sambal boontjes was dus niet zomaar sperzieboontjes met een lik sambal"
Sambal is -hier- een soort gerecht; dat heeft niks met een potje sambal van doen




"noedel [...] de definitie een beetje ruim neemt en dumplings en andere deegachtigen meerekent"
Noedel ís dumpling, ja!
De bekende Nudeln contaminatie...
Noedel = Knödel of Klösse = dumpling = gnocchi; Nudeln = pasta


"Yams (zoete aardappelen)"
Kan het stompzinniger?

En Fufu is niet überhaupt een deegbal, dat is het in de Cariben, niet in West-Afrika

En je hoeft Fufu poeder niet te bestellen bij de FufuExpress, want de betere Turk heeft het


"Een tafel vol kleurige gerechten met muhammara, byesar, za'atar"
Za'atar is een kruidenmengsel en komt niet op tafel
(en die twee andere dat zijn niet zozeer "gerechten" als wel dipsauzen)


En Bitekuteku is geen gerecht maar een soort groente
En geen andijvie maar amaranth-blad



Volgende aflevering zie hier