maandag 27 april 2015

Foodtube



Bloedworst, appel met bruine suiker



Meestal niks, soms heel goed

Vandaag veel gemiddeld, dat kan dus ook...


Mosterd van Onder zie hier

Zo week je geen mosterdzaad.
Je doet er wat vloeistof bij (azijn + sherry bv.), en als dat is opgenomen weer wat. Enzovoorts tot het zaad niks meer opneemt.
Zo moet dat.

En als je het scherper wil, dan doe je er geen peper bij maar zwart mosterdzaad.

Dit is dus ook nep (dat langer draaien), net als dat verhaal van laatst, wat was dat ook weer
O ja! Deeg maken met een menghaak!

Paprikapoeder door de mosterd, de culinaire onderkin...



Boquerones
Ansjovisfilets in het zuur


Hart zie hier

Je kunt natuurlijk, als het over hart gaat, altijd beter eerst maar hier (alle links hier in een nieuw venster) kijken

Maar goed, technisch valt er hier weinig aan te merken

Kóeli zegt ie
Coulís, ja

En Cevenne ui dat heet hier gewoon witte ui hoor

En die plakjes vlees die zijn al koud als ie halverwege het garneren is...



Had ik vorige week weer eens na lang geleden
Heerlijk...


Gevlinderde kip zie hier

Ook weer technisch weinig op aan te merken

Je kan het ook in de oven klaarmaken, in een speciale aardewerken schaal met een zwaar deksel, zie hier

Dat ie na dat knippen moest bijsnijden, dat kan je van te voren weten, want een wildschaar dient om bepaalde zaken dóór te knippen (botjes, gewrichten...), niet om ergens in de lengte doorhéén te knippen

"flink wat olijfolie", nounou...

Salieboter bij zoiets, dat zal ik eens gaan uitproberen




Entrecôte en ribeye op de BBQ zie hier

Technisch niks op aan te merken op een ding na
Dat ruitjespatroon, dat moet niet al dubbel aan één kant voordat je aan de andere kant begint
Die andere kant moet zsm ook dichtgeschroeid worden, dus je draait en legt in dezelfde richting neer, dan draai je en je maakt een kwartslag, en dan weer draaien en in dezelfde richting leggen
Stukken beter!

"gietijzer is poreus", komkom...

En voor alle duidelijkheid: voor de smaak hoeft dat ruitje geen ruitje te zijn natuurlijk, maar misschien bedoelt hij dat ook niet



Ik dacht Ik zal die mosterdpotjes eens een keer met z'n allen laten zien
Verzameling groeit
Heb er al tien meer klaarstaan
Die proef ik, ik noteer, over in ander potje en weggeven


Spareribs zie hier

Het is wel allemaal vlees deze dagen op Foodtube...

Prima werk.

Hij doet ook veel met zijn handen, en daar is niks mis mee
Dat werkt dikwijls heel mooi

Wat hij de appel noemt, dat is waar ik laatst over schreef, wat in Spanje lomo heet
Waar ik die gepekelde "worst" van maakte

Interessant hier is dat je ziet dat, bij uitbenen, dat eeuwige gezeur van Zo moet het flauwekul is
Ik ben erg van Zo moet het, maar uitbenen, kijk alleen maar naar van land tot land...

Dat langs de botten snijden waarbij je spare ribs krijgt met weinig vlees, maar meer vlees bij de appel, dat is kweenie. Wat die je dan met die dunne vleesflap aan die appel?
(Hij doet het dan ook niet)

Hoezo maakt ie rollade van filé?? Ik neem aan eerst opensnijden, kruiden en dan rollade(touw) maken



Muskaatdruiven
God wat waren ze lekker...


Kip in kist zie hier

Met hooi, dat is au foin
Jambon au foin!

Een heel aardig idee, geen hooi om de ham heen maar ín de kip
En dat hooi om de ham heen vind je daarna terug in dat cederhouten kistje

Maar ik zal nooit zulke strapatsen gaan uithalen, want er zijn nog tig klassieke technieken die ik nog moet uitproberen

Dit is een sjieke kip cola zeg maar...

Je ziet dat het in feite hetzelfde is als die ham, jambon au foin, hier



Nierbroodje
Dit is nierbroodje 1
Volgende keer nierbroodje 2
(Rondom gepaneerd, en gefrituurd, en geen gebakken of getoast brood)


Zo kan ie wel weer

Ik heb zuurkool op staan, en dat stooft een uur of vijf boven op speklappen, en met stukjes chorizo erdoor, net zolang tot die speklappen weg zijn, verdwenen, en ik had het lumineuze idee om er aardappelen op te leggen, rauwe aardappelen, het laatste half uur
Kwa stomen zeg maar...