dinsdag 26 mei 2015

Monaco en Nice




De race en de keuken

Nou ja, de keuken; de keuken van Nice, dat is interessanter


In Monte-Carlo heb je de Salon Monte-Carlo Gastronomie, en de Saisons de la Gastronomie Russe, in Menton had je -ook nog net deze dagen- de Semaine de la Gastronimie Mentonnaise, maar lekker eten doe je in Nice.


Ik ging voor Paris Match en voor l'Équipe de Formule 1 coureurs interviewen.

Wat eten ze vóór de race, wat erna, wat eten ze het liefst, en als dat niet iets uit hun geboorteland is, wat eten ze het liefst uit de keuken van hun geboorteland. En als ze daar niet wonen ook nog: wat eten ze het liefst uit de keuken van waar ze wonen.

Ik had wat voorwerk gedaan, en er blijken er nogal wat in Monte-Carlo te wonen. De winnaar Nico Rosberg, de grote verliezer Hamilton, Ricciardo, Massa, Button, Pérez...


Inhoudelijk mag ik niks publiceren tot ná de volgende race, Canada, over twee weken...



Monaco 1958
Zo heb ik ze nog op Zandvoort gezien


Woensdag ben ik naar Nice gevlogen, had een kamer in hotel Kyriad, mooie ouwe tent vlak bij het station, prima dus, zie het hier (alle links hier in een nieuw venster), vlak bij de haven ook en bij het centrum ook nog


De reis moest ik zelf betalen, hotel niet en ik krijg € 100,- per dag voor eten (en goed geld voor mijn interviews natuurlijk), wat prima lukte, nou ja, bijna, want ik heb een hekel aan dure tenten, en je vind er prima betaalbare tentjes overal én met prima eten


's Avonds Pissaladière gegeten, zie hier en recept zie hier


Behalve die pissaladière heb je aan typpische broodgerechten in Nice ook nog Fougasse (zie hier) en Pichade (zie hier) hoewel dat meer Menton is
Verder Pan bagnat, zie hier



Die kwam ik ook nog tegen
Vlnr Eddie Jordan (had een renstal), Suzi Perry (heeft een Formule 1 show) en David Coulthard (ex Formule 1 coureur)
Oftewel de BBC, die ik als herkenbare reporter makkelijk wat kon vragen
(We hadden allemaal zo'n badge om de nek, en deze foto vond ik op het web want wij mogen daar niet fotograferen)


Donderdag Vrije training 1 (Max Verstappen tweede!) en Vrije training 2 (hoosbuien en dus een onduidelijke uitslag)


Interviews...

Verstappen,  Sainz, Ricciardo, Vettel, Pérez, Alonso (die ken ik), Button
En die drie hierboven kort, ook over eten


's Middags Salade niçoise gegeten, zie hier, recept zie hier

Een  andere salade uit Nice is Mesclun (niet het sla-mengsel maar een salade mét), zie hier
Andere voorgerechten Soupe au pistou (zie hier), Brissaouda (zie hier) en brood met tapenade



Ricciardo

Als je daar aan het water de ene kant opkijkt dan zie je dit, en de andere kant op dan zie je zie volgende foto
Hier is de berg hoger en verder geen verschil


Vrijdag vrije dag zeg maar, want het normale programma is vrijdag zaterdag zondag, maar in Monaco donderdag zaterdag zondag

In Nice gebleven


De Jardin botanique, prachtig, foto's later maar zie vast hier (die bolle cactussen heten in het Engels Schoonmoeders zitje)


's Middags beignets van courget-bloemen gegeten, zie hier, en Porchetta niçoise, speenvarken op de manier van daar, zie hier

Andere charcuterie daar is Trulle (bloedworst met rijst en snijbiet er in), en andere lunchgerechten de Farcis, wat van alles kan zijn van groente (tomaat, courget, ui, paprika, aubergine)  gevuld met... (vlees, kaas, ei...), en Ratatouille natuurlijk


's Middags naar de Crypte archéologique geweest (zie hier; in Luik hebben ze iets wat er enorm op lijkt), en rondgewandeld in oud Nice, heel erg aardig, zie hier

Ook 's morgens trouwens naar de markt geweest, de Cours Saleya, zie hier



Rosberg


Morgen de rest!