woensdag 1 juli 2015

Kookboeken



Vandaag maar weer eens inkopen

Dit is die Japanse boekweitpasta waar ik het laatst over had
Gezonde winkel
Als je het bij de toko koopt, dan zit er weinig boekweit en veel tarwe in


Kook- én drankboeken


Vinetum

 Alfabetisch handboek voor wijn, gedestilleerd en andere dranken

1975


Veel fout geschreven zaken

Agave Americano: Agave americana
Cana: Caña
Maar de hebben de tilde wel, want ze schrijven Areñas voor Arenas
Okugozu: Ökügözü (ik kan er ook niks aan doen)
Vinho is niet Spaans maar Portugees
Chica: chicha
Sjaoshing: Shaohsing
Gewürztraminer: Gewurztraminer
Callissay: Calisay
Alsme-Becker: Alesme-Becker
Minorca: Menorca
Estremadoro: Estremadura
Navarre: Navarra
Jalasco: Jalisco
Zamara: Zamora
Tsjefoo: Chefoo (toevallig kocht ik het net; zie verderop)
Medino de Rio Seco: Medina de Rio Seco
Val de Peñas: Valdepeñas
Château Pétrus: Pétrus



Het lijkt hetzelfde maar is dat zeker niet
Die linkse is veel sauziger en veel heter ("Gekruid")


Veel foute informatie

Aragon (Aragón) is geen provincie
Bagaceira is niet Spaans maar Portugees
Setubal ligt niet aan de Taag
Chefoo is geen rode maar witte wijn

Enzovoorts enzovoorts


En Cotstières de Nîmes staat er niet in...


Iets wat wonderbaarlijk genoeg klopt nu

Vinho verde is inderdaad meestal rood (in Portugal buiten toeristenbereik)


En mijn vriend Charles Graaf van Guigné staat er in

(Zijn vriendin, aangeschoten "Charles! Beken het! Je hebt een maitresse!" -"Maar schat, hoe kan ik nou een maitresse hebben... Ik ben niet eens getrouwd...")



Gedroogde banaanschijfjes (geen chips!)
Smaakt totaal anders dan (hele) gedroogde banaan


De Wijnen uit Italië

1980


Ik heb er totaal niks over op te merken...

Nou ja, dat de auteur Würmli heet, wormpje...



Een baron in koffie

Haagse Hopjes 1792 - 1992


De geschiedenis van het Haagse Hopje dus

Erg interessant


Een paar slordigheden

Er wordt uitgelegd wie Th. van Haaren was, terwijl die 10 bladzijden eerder al is geïntroduceerd, dat soort dingen


En er staat niet in dat je erg lekkere Indonesische hopjes hebt, die zelfs AH verkoopt


Ik ga ze self eens maken

"5 ons suiker, een achtste maatje room, 10 lood koffie en 2 lood boter"

Ik ben toch al aan het experimenteren met karamellen maken

(In Het verdriet van België worden karamellen gemaakt, met azijn erdoor)




Bonen horen erbij

Den Blijker


Ik vertelde een tijdje geleden al dat het een boekje met Margriet- of Libelle-achtige recepten is, maar dan elk met 30 ingrediënten


Navy beans worden helemaal niet geteeld om in tomatensap ingeblikt te worden, ze worden geteeld voor het maken van Baked beans en voor Senate bean soup (en andere bonensoepen, altijd zonder tomaat)


Een kikkererwt is geen erwt

En kikker is geen verbastering van keker
Kikker komt van kicher, en keker van chiche


"Schenk de tomatensaus van de bonen af en bewaar het voor een andere keer"
Ik zou zeggen Koop dan een potje witte bonen...


Pancetta snij je nimmer nooit in dikke plakken, juist in heel dunne plakjes (en dat op heel laag vuur heel zachtjes uitbakken)

"Bak het goudbruin", sic...


En die gebakken bonen met stroop dat heet Boston baked beans


En ik ga helemaal niks uit dat boekje maken



Enorm lekker was het...


Mini madeleines

Een Frans boekje uit 2009


Het zijn dus allemaal mini Madeleines van drie bij vier centimeter, en van een theelepel deeg; mijn vorm / een normale vorm meet acht bij vijf, maar dat mag de pret niet drukken


De eerste helft van het boek hartige, de andere helft zoete Madeleines


Hartig

100 gram patisseriebloem
2 eieren
3 theelepels bakpoeder (ik zou zeggen 2, en 1 baksoda)
Kruidenzout en zwarte peper
2 eetlepels extra vergine olijfolie
20 gram gesmolten boter
2 eetlepels Parmezaan (dat gaat er altijd door...)
4 eetlepels melk
Eventueel Tabasco

Alles door mekaar, half uur rusten op koele plek



Wat een dunne mie!
Ik dacht eerst Wat raar, gele mihoen


Hartige

Met pesto, pistache, paddo's en noten, tomaat en geitenkaas, zalm en dille, garnalen, knof en gember, sesam, ham en tonijn, appel en bloedworst, rauwe ham...


Zoet

150 gram "gezeefde biologische" patisseriebloem
125 gram zachte boter
150 gram suiker (gebruik fijne kristal, zou ik zeggen)
2 grote eieren
2 eetlepels melk
1 theelepel bakpoeder (Ik zou zeggen 2/3, 1/3)

Eieren kloppen, langzaam bloem en bakpoeder erdoor werken, dan boter, dan melk, half uur rusten op koele plek


Zoete

Honing, karamel, koffie, chocolade, Baba au rhum, fruit, jam, pepermunt en chocolade (de combinaties zijn meestal erg voor de hand liggend), rozenblaadjes...


Maken?

Die met zalm, en met pure chocolade

Die Baba maakte ik al eens, en ook een keer met anijslikeur, beide erg lekker



"Verse" mayo
Staat dan ook in de koeling
Ach, niet slecht...
(Ñaast Belgisch ook Nederlands)


Sushi

Engels, 2007


Er staan die eigenlijk Koreaanse sushi voorop (maki), die dingen in nori waarvan iedereen hier denkt dat ze typisch Japans zijn, maar voor € 2,- liet ik het niet liggen


Kampyo, gedroogde pompoen
Ken ik niet


Chirashi sushi
Gespreide sushi
Een kleine salade zeg maar...


Een Sushi press, dat ken ik ook niet
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster)
Zoek op Youtube (Google ligt plat dus ik kan gen link vinden)



Valt tegen
Niet lekker fris en dat verwacht je toch


Maken?


Er staan ook andere Japanse recepten in, onder andere Gyoza

Vroeger heb ik dat veel gemaakt, maar dat was mijn eigen interpretatie
Gekookt lasagnevel vullen met varkensgehakt waardoor veel knof en gember
Dichtplakken, rondom aanbakken en stoven met iets soyasaus / deksel

Hier met wontonvel natuurlijk, vlees als boven maar met ook rauwe fijngesneden witte kool, mirin, sojasaus
Bakken, stoven met water


Tofu (rauw) in kleine stukjes
Olie, lente-ui en Spaanse peper...
Over de tofu
Serveren


Goed recept -lijkt me- voor sushi gember, gari


IJs van groene thee



Dat is chutney van Kedongdong
Die vriucht met die harige pit, zie hier
Lekker fris-pikant