dinsdag 21 juli 2015

Pommes fourrées (2)



Geitenkaas en rookspekjes


Gevulde aardappelen

Ook wel Pommes farcées of farcis

Eerste aflevering gisteren, zie hier (alle links hier in een nieuw venster)


Ja, nog maar een aflevering, twee zelfs, morgen ook nog, want A] ik was helemaal vergeten dat ik dat fraaie boek Jacket Potato Fillings heb (Godalming, UK, 1995), en B] in ene zag ik dat er een heel verhaal over die aardappelen in de Larousse Gastronomique staat, waarin verschillende zaken mij een licht deden opgaan, zo van O ja, dat!

(Ik was in de Laroussen G. en in de The Oxford Companion to Food op zoek naar lamsnier en naar kroketten, zie over enkele dagen, God wat was het lekker, maar goed, waar had ik het over, o ja, ik was in de Larousse G. en in de The Oxford C t F op zoek naar lamsnier en kroketten toen ik in ene die gevulde aardappelen tegen kwam.)(En trouwens ook een uitgebreid verhaal over kalfshart, zie over een week of twee.)(Heb er vandaag twee bij de betere Turkse slager, tig soorten kalfsvlees, besteld.)(En trouwens wat een enorm kutboek is die Oxford trouwens; iets te weten komen over kroketten of lamsnier? Forget it, en recepten al helemaal niet.)(Uhh, The Oxford Companion to American Food and Drink is een enorm goed boek. Tsja, niet geschreven door die na-penner Davidson.)(Die trouwens ooit als een soort Heilige Geest Janneke Vreugdeloos heeft verwekt, wist u dat?)(Wat ben ik toch geestig!)


Uhh, ik loop dat boek door, noem de recepten / ingrediënten, en geef alleen nadere uitleg als dat nodig is. Ik ga er daarbij van uit dat u acht keer meer verstand van koken hebt dan die psiegies manke bent van de horeca, de uitgeverijen en Albert Heijn na-kwakende ontsnapte gekken.

Wat niet zo moeilijk is.



Comté en beenham


Daar gaan we


Vegetarisch!


Met groentencurry

Bloemkool, sperzie

Uhh, veel van dit soort gerechten is natuurlijk "geproduceerd" vanuit "aardappel plus" en dan omgevormd tot "gevuld", maar toch, als je hier de groente heel klein houdt (en bijna rauwe bloemkool en uiterst knapperige sperzie), dan is dit een mooi idee, al was het maar omdat aardappel + koenjit enorm lekker is. En kerrie + sperzie ook, en kerrie + bloemkool ook.


(Ik sla ook dingen over hoor; "Met guacamole")
(Of "Met Beierse rookkaas"; wat is dat?)
(En ik sla ook de koude gerechten over; koude gekookte uitgeholde aardappel gevuld met blauwe kaas - walnoot)


Spinazie-kaas souffé

Dat is mooi
Doe maar Mozzarella (geen Ricotta!) en Pecorino romano


Met Caerphilly

Ik geloof direct dat het lekker is maar waar koop ik dat?


Knoflook-champignons

Met hazelnoten, ui, knof, citroenrasp

Prima!



Boursin, spekjes, crème fraiche
"Pommes Marguerite-Libelle"


Met bonensalade

Warme, nét uitgeholde aardappelen, klontje boter en zwarte peper
Vullen met witte bonensalade met flink knof erdoor


Met ratatouille


Met Camembert en lente-ui


Met asperge-soufflé


Florentijns

Spinazie er in en een gepocheerd ei er op


Kipper, gekookt ei, kaas (Cheddar, Leicester) en doperwten



Mont d'Or, rauwe ham, room


Vis!


Gerookte kabeljauw en broccoli

Of gerookte schelvis of kipper of dat soort spul

Met Béchamel


Zalm en dille

Met room-wijnsaus

Citroen erbij!


Ook weer zo'n warme uitgeholde aardappel, gevuld met koude (nou ja, kamertemperatuur) tonijn mayo mais paprika citroen


Zeeduivel garnalen tomaat
Fruits de mer tomaat wijnsaus
Tonijn paprika gember
Gerookte schelvis tomaat



Tomme de montagne, crème fraice, spekjes, Emmentaler
Gebruik Roseval
(Enorm lekker ook als je Roseval stoomt)


Vlees!


Kip kerrie abrikozen


Kleine tuinbonen, opgebakken met rookspekjes

Ui en knof natuurlijk, en iets Cheddar en Parmezaan


Beenham en brocoli

Daar had ik het toch al over?

En béchamel en mais


Cajun

Boter, ui, ham (rauw of gekookt), stoven met kippenbouillon

Groene paprika en zoet paprikapoeder, cayenne, witte peper, uienpoeder, knofpoeder, zwarte peper

Droogkoken, vullen, over

Serveren met citroen




Eieren, champignons


Tomaat-chorizo

Probeer verse chorizo te vinden


Kalfslever, champignons, sherry

Redelijk veel knof gebruiken


Kip curry kokos
Pâté en sinaasappel
Varkensgehakt tomaat champignons
Chili con carne
Spek champignons verse kaas
Worstjes ei brown sauce
Corned beef en kool

En goelash
Geen slecht idee!



Met bloedworst
Dát ga ik maken!
Flikker op met dat gezeik van lever en abrikozen en dille en bonen en spinazie


Vanavond trouwens Bamboo fungus!
Zie hier en zie hier
Heerlijk!