dinsdag 17 november 2015

Vijf keer vis



Spekjes, roux
 Deze is nog heel licht
Cajun roux is een uur later bijna zwart...


Garnalen, vissticks, mosselen, koolvis...



Gumbo


Garnalen, okra, rijst


Maak een mooie krab-bouillon
(Of werk met garnalen-blokjes of anders maar visblokjes)

Kook er kleine garnalen kort in en haal ze er uit

Kook er stukjes kip in en haal er uit

Kook er gumbo / lady's fingers / okra in en haal er uit
(Of gebruik ze uit een blik, maar pas op: je hebt blikken waarin ze zuur zijn, voor in salades; dat moet je niet hebben! Dat zijn blikken waarop staat "Tomato", daar zit dan een stuk tomaat bij. Maar als er staat "tomato sauce": no problem)

Reuzel, spekjes (heel klein)...
Ui, knof...

Wat bloem...
Steeds maar roerend steeds maar donkerder laten worden...

Tomatenpuree erdoor...

Wat melk...
De krabbouillon erdoor tot een mooie saus...
Groene kruiden (zie maar; Cajun; neem Zaatar...)
Wat medium sherry...
Wat zwarte peper en wat cayenne peper...
Proef

Garnalen erbij, kip erbij, gumbo erbij...

Serveer met rijst



Okra


Schorseneren en zo


Schorseneren, vissticks, gebakken aardappelen


De schorseneren schillen (daar wordt nogal hypig over gedaan; gewoon je handen goed afspoelen en het duurt wat langer voor ze schoon zijn) en in stukjes snijden
Leg ze in water met wat citroensap en zout


Dikke aardappelplakken half gaar koken in kippenbouillon
Uit de pan (bewaar het kookwater) en droog dampen

De aardappelplakken langzaam garen in boter in een koekenpan...


Boter, ui, knof, grove zwarte peper...
Vadouvan...
Room, en laat langzaam wat inkoken...
Witte wijn en laat langzaam wat inkoken...
Houd de saus warm

De schorseneren koken in het aardappelwater...

De vissticks bakken...

Alles bij mekaar...


Ik had een dunne schorseneer heel gelaten om te kunnen vergelijken met asperges
Maar dat is flauwekul



Mosselen in Rodenbach


Rodenbach versterkt de zee-smaak enorm!
Hou daarmee rekening
(In de mosselkroketten die ik er later van maakte was dat geen probleem, het probleem was weg in de gebakken kroketten...)


Moselen, Rodenbach, soepgroenten, friet


Spekjes met wat boter...

Soepgroenten (ui, knof, prei, selderij [in welke vorm dan ook], wortel, peterselie)...
Klein groen pepertje zonder zaadjes, enkele gebroken witte peperbolletjes en wat tijm...

Iets koelen, flink Rodenbach, helemaal koud

Mosselen erin, vuur eronder!

Serveer met friet en mayo...




Waw eten gisteren

Ja, ik had in ene iets...

Ik ga niet uitleggen hoe ik op de combinatie kwam, sort of Chile con carne maar dan met braadworst en garnalen, dat werd gewoon in ene door een duif medegedeeld zeg maar
(Of ik nog maagd was, ik zeg Nee, maar dat maakte uiteindelijk niks uit want anders hadden we duif gegeten)

En Godverdegodver, wat was het lekker nondeju!


Velderwten, puntpaprika, verse worst, grote garnalen


Grote ongepelde en ongekookte garnalen ontdooien (lekwater bewaren)
Koppen eraf trekken (if any)
Poten eraf trekken
Vanaf de rug de schaal eraf
Staart eraf
Houd koud

Braadworst aanbakken rondom en uit de pan

Olijfolie, sjalot, knof...
Komijn en korianderzaad...
Tomatenpuree en Turkse pikante paprikapuree...
Witte wijn, oregano, laurier...

Velderwten lekken

Puntpaprikastukken erbij...
Garnalen erbij en lekwater...
Worstschijfjes...
Erwten...




Fufu


Fufu, dat is pap.
West Afrika.

Pap van mais, banaan, gierst, cassave, yam, aardappel, you name it

Ik maakte het van bakbanaan, maar voor alle duidelijkheid: van een pak uit de Antilliaanse toko.

Ja, hoe ga ik hier bakbanaan drogen en dan vermalen tot bloem??
Lazer op!

Volg de instructies op het pak.
Aan de ene kan staat hoe je er iets pap-achtigs van maakt, en aan de andere kant hoe je er een grote klont van maakt.

Die pappige soort doe je in bouillon (zie de foto hieronder), en die klont-soort die brokkel je af en die klontjes haal je door saus.


Bakbanaan, paprika, koolvis

Ik heb in olijfolie ui en knof en pepers gebakken
Zoete paprika-puree van de Turk erbij
Stukjes paprika erdoor...
Flink kippenbouillon...

Koolvis separaat gebakken...

Ennuhh die fufu erbij dan dus... (dat witte...)





Uhh, ik heb dus de Volkskrant niet meer, maar diverse lezers (en lezeressen!) missen blijkbaar enorm mijn uitbranders gericht aan die nulkukels en kwaakblaters, dus die sturen me knipsels en kopieën en zo...

Dank!

Ik zal ze zeker verwerken!

Vandaag kreeg ik er over Smak
Dat is die kwaakstraal die zich naar de andere kant van de wereld laat vliegen om daar "eetbare klei" te gaan proeven, zie hier

"We moeten lekker eten, maar wat is lekker?" of zoiets heette dat artikel

Die Kwak, uhh, Smak begint eindelijk wat wat zelfinzicht te krijgen...