woensdag 10 februari 2016

Boodschapjes




In het dorp en in de stad


Gisterenmorgen in het dorp boodschappen gedaan, gisterenmiddag in de stad.

Aldi in het dorp, zie hierboven. Was ff in Nederland.

Die chocolade vind je in de doos Landenchocolade.

Ik proef de dingen zelf vandaag, morgen ook nog iemand met ook een goede smaak maar anders, en eventueel schrijf ik er dan nog wat bij.
"wat anders": ik kan goed proeven naar het product binnen het gamma van soortgelijke producten; die andere persoon kan goed proeven in de trant van "Zou lekker zijn bij..." "Lijkt op..."

Tip trouwens: Aldi heeft deze week Coco blanc (ze heten daar anders), zie hier (alle links hier in een nieuw venster)

Die chocolade nu.
Beide mooie smaak.
Links ietsje zoetje, rechts mooi droog maar zeker niet "extra bitter".

Nogmaals; beide een mooie smaak.

Ze verkopen trouwens ook Ghana melkchocolade.




Ik ga een nagerecht maken, rijstpudding van zwarte rijst, gekookt in kokoswater.

Je kookt het samen met wat kleefrijst, en met pandan-blad en palmsuiker.

Buhun injn, boehoen iendjien, zie hier.

Ik maak het dus iets anders.

Boe is pap; boeboer: rijstepap. Heerlijk ontbijtgerecht, zie hier

Je serveert die zwarte pudding met blanke kokosroom.

Dus eigenlijk net zoiets als het Spaanse nagerecht Negro en camisón, neger in nachthemd, zie hier.




Ook bij Aldi deze week.

Mirabellen en kwetsen.

Ik ga een mooie vla-bodem maken, Griekse yoghurt mengen met wat van het sap van die potten (verwarmd met gelatine, afgekoeld, net beginnend te stollen) en dan die vruchten er op.

Soort spul als die vroeger immens populaire kwarktaart met mandarijntjes...


(Zo kwam ik op vroeger en ja, toen maakten we zelf jasmijnthee, en zo kwam ik op "verdwenen producten"; zwarte jasmijnthee, amontillado, grapefruitmesjes)




Kleine harde groene mango.

Voor mango pickles.

Ze horen eigenlijk nog kleiner; deze zijn een kinderhandje, een volwassen duimkootje is beter.

Doormidden slaan over het plat, zodat de pit klieft.
Inhoud uit de pit halen (persen ze in India olie van)

Verwerken met schil en vlees en harde pit-buitenkant, alles. Heel laten (nou ja, half laten dan)

Goed pittig! Geen chutney! Niet kleinsnijden!

Ik kom er op terug.




Hier staat Muzèthra, wat vreemd is, want die kaas heet Mizithra.

Of is het nou veel te lang geleden dat ik het gymnasium uitgeslagen werd (later zelf afgemaakt / staatsexamen)(bestaat dat nog?).

Zie die kaas hier.

O wacht, ik liet die foto gisteren al zien. Nou ja.

Harde zoutige brokkelkaas. Lijkt wat op die Bulgaarse Sirene.
Ideaal in salades (met zwarte olijven!) en over het eten.
Niet echt om "zo" te eten.

Ik ga het gebruiken bij kleine gedroogde tuinboontjes (zie verderop) met venkel.




Grote pot paddenstoelenmix

Ze hadden er nog net een bij Aldi

Vanavond ragoût paddo's kippenbouillon manzanilla, met gekookt ei erdoor.

Als vol-au-vents, want die lagen er nog.
Van de Kerst.
Kerstboomvormig ach gut...

Maar voor iemand die komt eten en die "gluten" heeft: met gepofte amaranth.




Daun pandan

Pandan-blad

Wat ruikt dat!

Pandan-rijst maak je door tussen de rijst pandan te planten, maar ik ga er Aziatische long grain rijst (zie hieronder) mee koken.

En het gaat ook door die zwarte rijstpudding, wat een mazzel dat ik het net kocht, boodschappen doend en het lijstje van de pudding vergeten hebbende...




Dit is Cambodjaanse rijst.

Daar gaan we eens mee koken.

Long grain rijst uit Azië, dat ken ik zo niet.
Glazig zoals korte rijst!

Ja, ik ken Basmati en Pandanrijst, maar wat eten ze nou in zeg Indonesië, normaliter, voor rijst?

Het is me nog niet duidelijk.
Toen ik er woonde en werkte heb ik er niet zo op gelet.

Geen kleefrijst mag ik aannemen...




En dit is gebroken rijst.

Daarmee maak je Balinese lontong
Koken met wat ketan (kleefrijst) erdoor (net zoiets als die zwarte rijst dus), uitspreiden op een grote lage schotel, aandrukken, afkoelen, blokjes snijden.

Beroemd Balinees gerecht, dit spul met varkensvlees, zie hier.

Mooi hoe ik er aan kwam.
Ik zeg Hebben jullie gebroken rijst? Jawel maar enkel in vijf kilo balen. Ze kennen me, dus dat werd gevolgd door Maar wacht even, ik heb een hele doos met lekke lontongzakjes met gebroken rijst er in...

Zo gezegd zo gedaan.
Ik kreeg het mee in een grote papieren zak die ook lek was...




Kijk, dat maakt me blij: kleine gedroogde tuinboontjes (ze komen nog terug vandaag, trouwens).

Ik vind die grote gedroogde (habas, foul / ful mesdames) wel lekker, maar het is toch een forse hap en veel gekauw per boon, ook al omdat ze enkel-gedopt zijn.

Bij deze maakt dat niet uit, dat zie je meteen.
Sommige zijn split, en dat doen ze enkel gedopt niet (ja, of het tweede velletje is erg dun, dat kan ook, en er hoeft dan niet dubbel gedopt te worden)(ik denk dat dat het hier is eigenlijk).

Ga ik eten met venkel en met die Griekse kaas.

(Dat schreef je al lul!)
(-Ja, maar ik voeg er nou aan toe dat ik die venkel heel erg lang ga laten stoven in foie gras vet...)
(Flikker op!)




Dat hebben ze ook bij Aldi deze week, of misschien wel voor altijd zeg maar.

Tuinboontjes en sojaboontjes als borrelknabbel.

Daar heb je dus die aangekondigde tuinboontjes, maar nu in een andere vorm..
Best lekker spul! Ff wenne maar toch.

Zout-zoet (sojasaus en suiker, maar die suiker is nauwelijks te proeven). Uitstekende en niet al te ongezonde borrelknappertjes.

De Edamame, dat is dus groene verse sojaboon, en dan gevriesdroogd en gepoft (lijkt me).

Ze zijn ietsje subtieler van smaak, ietsje zouteriger (geen suiker)

Uhh, dit moet je gewoon gaan proeven!




Vijgenjam

Heerlijk

Om en om neem ik met en zonder sesamzaad


Wat kocht ik nog meer?

Voor 1 euro een tweedehandse Familie Doorzon, zwarte olijven voor die sinaasappelsalade (uhh, o ja, dat schreef ik nog niet; morgen sinaasappelsalade met droge zwarte olijven, en een vinaigrette van olijfolie, citroensap, knof, vlokken van half pikante gedroogde paprika en zout), zure abrikozen (die waren op in mijn avondlijke gedroogd fruit mengsel)...


Wat kon ik niet vinden?

Amontillado dus, en een grapefruitmesje dus (ontdekte dat Bille en Kamille het verkoopt)...


Wat ging mis?

Ik stond bij die muziekwinkel tegenover het Stripmuseum, ik was net in de Media Markt geweest (microfoon, USB kaartlezer-verloopstuk), in de boekwinkel van het Stripmuseum (al maanden in verbouwing, niks van de vroegere aardigheid meer over), zag een nieuwe winkel met bio en zo (gadverdamme wat een smerig uitziende zooi allemaal) en vergat compleet die muziekwinkel cq aanschaf cadeautje ocarina.

Laat maar.




Vijgjes voor etentje binnenkort

Kwartels met vijgen en couscous

Vooraf courget gevuld met groene olijven en gegratineerd met kaas

Na citroenpudding



En o ja!

Ik zoek nog een co-auteur voor Hoe hoort het deel 14, Boeren en winden laten