dinsdag 9 februari 2016

Elsevier



Vandaag de kazen die ik de afgelopen twee weken geproefd heb
Hoe ze smaakten, dat wordt steeds verteld zodra het over kaas gaat


Hahn

schrijft in Elsevier de column "Eten en Drinken", en die column is niet slecht.


Culinair had je Sylvia Witteman, je hebt mij, en je hebt Hahn die zich steeds beter kan meten aan die twee.
Verder heb je niks. Niks interessants bedoel ik. Niks lezenswaardig. Niks wat geen gelul en/of gezeur is.

Het belangrijkste van culinair goed en interessant en leesbaar en zo schrijven is dat je niet constant over je schouder staat te kijken. "Jee, wat zullen mijn collegae hier wel van vinden?" (Ze schrijven collegas, maar goed)

Die Retteketet, Jonas en de Walvis, Smak, Vreugdeloos, Huivers, Hoepel, Kleynst, Mossel, Kleuter Woutwijk, Broekbaard, Boesje, dat volk, dat doet niks anders dan over de schouder kijken. Niks anders dan mekaar in de reet blazen en teruggeblazen willen worden.

Fermenteren!
Kwaak! Kwaak!
Zuur! Rotten!
Kwaak! Kwaak!


Mainzer en Harzer Käse


Culinaire terugblik

op vorig jaar, schreef Hahn


"was het eindelijk gelukt om de pitjes uit een granaatappel te wurmen, bleek de Peruaanse aardappel je van het."

Een man van mijn hart!


Hij heeft het in dat artikel ook over Meneer Wateetons
Op dat kwaakhoofd kom ik binnenkort uitgebreid terug, verdomd

Janneke Vreugdeloos had er ook al een verhaal over een paar dagen geleden

Pfff! Pfff! Pfff!
Is het lekker Meneer?




Plantaardig beleg

Een aflevering van Hahn die mij zeer interesseerde, want ik ben al lang op de queeste naar vego broodbeleg. Wat je in de super vindt, dat is bruin en daarnaast lichter bruin en dan wat donkerder bruin ernaast, en niet bepaald eetlust opwekkend

Uhh, ik ben geen vego, ik heb normaal verstand, maar ik eet wel spannend en uitdagend: vlees, ei, kaas, vis en tofu, afwisselend als hoofdingrediënt in de hoofdmaaltijd.

Maar nu de boterham.
Je kan alle kanten op met vlees en vis, en kaas is natuurlijk ook niet erg moeilijk, en ei dat lukt ook wel; gebakken, omelet, roerei, salade...
Maar tofoe...

Uhh, dat moeten we oplossen middels vego en dan ook nog liefst zonder ei want dat hadden we al...
Sandwich spread zou je zeggen, maar dat vind ik niet te vreten...

Hahn: Zo krijg je al snel het idee dat je zoete mayonaise met stukjes op je brood smeert.

Maar nu blijkt er Mister Kitchen's Spread te bestaan!
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster)
"Wij maken unieke voedingsproducten die nog niet bestaan", waw man...

Het lijkt me allemaal net zoiets als dat marketing gekwaak (en kwaliteit dan ook meteen ho maar) van Kesbeke, en van Brandt en Levie, dat soort volk

Hahn geeft een recept, dat gaan we doen, en ik kom er op terug



Old Amsterdam is niet slecht, maar het is natuurlijk ook 90% marketing
En deze smeerkaas ervan, die is best wel lekker...

(In Spanje zag ik laatste Leerdammer smeerkaas...)


Schil als smaakmaker

Hij noemt Gallo pinto
Costa Rica en die kanten uit, bonen met rijst
BB met R zeg maar

Maar iets is essentiëel anders hier
Je kookt de bonen in fors vocht, en in het bonenvocht, als die bonen gaar zijn, kook je de rijst
En als het goed is, is er dan net genoeg vocht om de rijst te koken

Zoete citroen vindt hij in CostaRica
Citroen van buiten, sinaasappel van binnen

Je hebt ook het omgekeerde

Natuurlijke kruisingen die je door kan kweken

Hij geeft een recept voor hoe je sinaasappelschillen kunt inkoken/bewaren.
Dat recept kregen we anderhalf jaar geleden al.


Rossi di langa


Beenmerg

Het kan misschien zijn dat bij velen in de kop zit dat je beenmerg beter kunt mijden, maar inderdaad is dat zeker niet zo.
Die GekkeKoeien, dat heeft niks met beenmerg te maken. Ruggemerg is dat, en hersenen.

Ja, inderdaad, Bone Broth is populair (hoe lang nog?), maar dat heeft met merg weinig te maken.

En de hype over botten heeft natuurlijk helemaal niks te maken met "kippen op het karkas gebraden" of "côte de bœuf met een stevige knook eraan".

Maar goed, mergpijp.

Heel verhaal over "smalle botten van een centimeter of 15 waren in de lengte doorgezaagd en op 150° gedurende 25 minuten gekarameliseerd".

Begin met mooie soep te maken, mergpijp er in, merg later op Brabants rog, p/z, proeven en verder je bek houden.




0,0006 procent

Prachtig verhaal

Ik erger me ook enorm aan die gesubsidieerd-geborneerde puberale zeikerds van Foodwatch

"Er zat maar zoveel cranberry in". Maar heb je het wel eens puur geproefd? Dat kán je niet puur  drinken...

Hahn schrijft over wat Foodwatch schrijft over de hoeveelheid truffel in Aldi Pasta: "Een bizarre redenering, die eerder getuigt van vrekkige kleingeestigheid dan van een oprechte zorg om de kwaliteit van ons voedsel."

Chapeau!

Van overheidswege gesubsidieerde vrekkige kleingeestigheid met de Volkskrant voorop...

En ja! Dat je de consument helemaal niet hoeft uit te leggen dat die Italiaanse in die saus roerende oma niet bestaat... Maar dat doen ze dus wel... Zoals de waard is...

Hahn's recept van pasta, crème fraiche en truffelolie gaan we maken! U hoort van ons!




Duitse (enorm lekkere) Tilsit


Poldervinkjes

Dat gaat over "Bewuste keuze" tegenover het plakkertje "Gezonde keuze".

Blijkbaar begrijpt niemand dat mayo "Bewuste keuze" (of is het "Gezondere keuze", dat is ook bij Hahn niet duidelijk) niet gezond is, maar minder ongezond zeg maar.

Ik heb de tekst meerdere malen proberen te doorgronden, maar het lukt me niet.
"Het vinkje betekent immers niet: gezond, maar 'gezonder dan een vergelijkbaar product in dezelfde productgroep'"
"maar het vinkje beoogde aan te duiden dat -als je mayonaise koopt- die met het vinkje dan iets minder ongezond is dan die zonder vinkje"

Laat maar

Bram gaat nog een tijdje door.

Waar maak je je druk om man...



Hier kom ik op terug!


Gevonden tekst

dag forum ik ben anneke
mijn vriend en ik waren altijd vegetaries maar nou veganisties
we eten veel bonen maar hoe zal ik zeggen je laat veel winden
nou vraag ik als je veganisties eet dan zijn je winden van veganisties eten maar je ademt ze in en zijn die dan toch veganisties want ze komen uit je ligaam dat is niet veganisties