zondag 7 februari 2016

Gamelan Bali


Balinese gamelan


Ik liep toevallig tegen dit aan, Lelambatan Tabuh Pat Jagul, een klassiek Balinees gamelan werk, in een opvoering onder auspiciën van het San Francisco Symphony Orchestra. Met ook blanken dus, zeg maar.

Het ziet er technisch wat vreemd uit in vergelijking met de rest hieronder, maar ik heb het wat moeten kraken, omdat ze niet willen dat je het gebruikt. Voor alle duidelijkheid: niks illegaals! Ik heb niks gedownload, ik link enkel naar hun video!




Hieronder een minder sjieke, meer "echte" uitvoering, zonder kapsones, flauwekul of allochtonen, van hetzelfde stuk:




Deze is ook mooi (het beeld is niet 100% goed en het lukt me niet beter):




En deze (ik heb uren gezocht, niet makkelijk erg goed spul te vinden...)
In het "paleis" van Ubud, de culturele hoofdstad van Bal:




Deze, dat is bij een begrafenis.
Eerst wat klassieks, maar vanaf 11.30 "heel echt", met de vrolijkheid die er daar bij hoort.
Niks kostuums, toeristen, omhoog gevallen musicologen...




Hieronder zie je hoe het op schokkende wijze wordt misbruikt door een omhooggevallen Wichtigmacher met zijn blanke adoranten. Wel eerst netjes uitleggen, maar dan snel hup een viool ertussen duwen en zo...

Ik denk dat ie wat met dat Frisco orkest te maken heeft...

En dat ziet er toch niet uit, zo'n Hitlerkop met zo'n petje...