woensdag 4 mei 2016

Oostende (3)

















Omdat ik Bakkerij Caruso, een stukje verderop in onze straat, pas op de dag van vertrek ontdekte, haalde ik steeds broodjes bij bakkerij Devriendt. Ik zei op die laatste morgen tegen de bakker van Caruso "Wat heeft u een prachtige zaak". "Dank u wel, madame", sprak de bakker met neergeslagen ogen. Ik "Dat ik dat nou moet ontdekken op de morgen van vertrek." "Het is niet anders madame" sprak de bakker.
Bij bakkerij Devriendt staat een heel beleefde dame. Ook zij hebben prachtig gebak. Iemand kwam zelfs een enkel avocaatje kopen, een geel gebakje waarvan het zonde was het op te eten. Mevrouw Devriendt zag mij kijken en gaf uitleg, ik verstond er geen barst van, maar begreep dat onze bloemen mooier waren en onze kaas heerlijk.

Tegenover bakkerij Devriendt schuift men elke morgen een glazen pui over een groot aantal meters open, en je krijgt dan zicht op een kleurige toonbank met veel soorten verse vis, broodjes vis, slaatjes met allerlei vis, gevulde eieren met garnalen, gevulde tomaten, enz. En vanaf de stoep kunnen de mensen die prachtige handel kopen. Zeker vijf mensen stonden een groot deel van de dag in de verkoop. Ik zag een mooi aangeklede oude dame op zaterdag haar maaltijd bij elkaar kopen.
Ik bracht een dag alleen door, en sloeg ook mijn slag bij "De Zeebries". En toen ik laat die dag alles had opgegeten kon ik nog gewoon articuleren. Al had ik bijvoorbeeld een fles aardbeienwodka leeg gedronken, dan zou ik nog als het moest de naam van Yvet Retteketet zonder haperen uit kunnen spreken.

















Ik zit de hele dag te kloten met allerlei mensen uit de hondenwereld. Er zou iemand komen om de hond uit te laten. Twee maal over gebeld, alles OK, niemand gezien.
Ik wil mijn hond fatsoenlijk laten luisteren, maar dat lukt mij niet. Hij sleurt me over straat, ik durf niet meer. Al die schijthuizen hier in de flat zitten te loeren hoe het mij vergaat en dat is geen inbeelding van mij. Sta ik 's morgens om vijf uur met de hond te voetballen om hem toch een beetje beweging te geven.

Bel ik de dierenarts zegt ze: hij zit in zijn puberteit, het kan nog erger worden. Ik vraag "Weet u iemand die mij kan helpen?" Geeft ze mij een adres op en ik bel dat betreffende mens. Zegt dat mens dat de hond eerst naar school moet en daarna zet zij dan wel de puntjes op de i voor 150 euro per uur... Hoe vind je die? Ik ga verdorie de consumentenrubrieken aanschrijven.
Ik zei tegen Yvonneke Alle hoeren zijn van beroep gewisseld. Voortaan lees je Ik ben Zoë (of Sita, of Kimberly) en ik hield als kind al van honden. Ik laat uw hond uit voor 12,50 euro en dan maken we een fijne wandeling. Ja zei Yvonne, Zoiets van mijn poes ligt op half 11, maar uw hond kan er weer tegenaan, want Yvonne blijft een dame. Vet lachen.

Tot zover, Loek.