woensdag 29 juni 2016

Aardappelen!




Gebakken, puree, oven en gerimpeld



Huevos americanos

Mexico


Maak een mooie tomatensaus, met rode wijn en zo, maar niet teveel groene kruiden, enkel wat oregano

Laat de saus een tijdje trekken met gehakte dragon

Serveer met gebakken aardappelen en spiegeleieren
Ik bakte schijven kort gekookte Frieslanders in ganzenvet...




Marouflette

Dat is een typisch gerecht uit Noord-West Frankrijk
Tartiflette met Maroilles, meer ui, en de aardappelen kort gekookt én gebakken


Aardappelen kort koken en in schijven

Boter, spekjes...
Uit de pan, aardappelen er wat in aanbakken, uit de pan
Fors ui en ook knof in de pan bakken

Alles naar een ovenschotel

Bedekken met Maroilles (eerst horizontaal in tweeën, dan verticaal; met de korst naar boven)

Lekkerder dan Tartiflette, maar die korsten van Tartiflette, dat is een van de lekkerste dingen die ik ken...

Dit soort dingen zet ik altijd in een lauwe, ik bedoel nog niet opgewarmde oven




Œufs à la tripe
Papas arrugadas

Dat is Frankrijk op vakantie op de Canarische Eilanden


Eieren hard koken

Sauce soubise maken

Flink boter, heel kort geblancheerde ui heel dun gesneden (neem witte), knof...
P/z, nootmuskaat
Bloem...
Kalfsbouillon, ff trekken...

Pas op!
Als de saus goed smaakt (de "bloem" is verdwenen), dan ook de ui proeven op gaarheid

Daarnaast maak je die gerimpelde uien

Kleine aardappelen in de schil koken in een kleine pan, met fors grof zout en een halve citroen en onder een deksel
Gebruikt liefst rode aardappelen (die ik niet klein kon vinden)

Water afgieten, aardappelen rond rollen met wat fijn zeezout

Zoek op Youtube op papas arrugadas




Tournedos Rossini

Of min of meer althans
Ik legde het niet op toast, geen zin, en ik gebruikte ook geen truffel want er zijn geen wintertruffels


Kook aardappelen niet te gaar
Bak schijven in kippenvet (of oin boter)

Bak sjalot en knof...
Paddestoelen meebakken...
P/z, wat gevogeltebouillon, wat Marsala, inkoken, heel laag, deksel

Tournedos bakken
Serveren met wat truffelolie erover, p/z, een plak Foie gras er op, en de rest er omheen




Labskaus

Zie hier (alle links hier in een nieuw venster)
Maar Lapskaus is een gewoon Noors woord wat betekent stoven


Pekel runderstoofvlees, opgebonden als roulade; maak oorspronkelijke Corned beef dus
Ga te werk als hier

Maak aardappel stamppot (p/z, nootmuskaat, boter en volle melk)

Kook rode bieten en prak (of prak gestoomde bieten)

Maak stamp van de twee

Snij de Corned beef heel fijn (of neem een blik en prak) en werk door de stamp

Serveer met rolmops of zoute haring (zeggen ze, maar dat is een stuk minder lekker), en gebakken ei
En, zeggen ze, augurken en schijfjes biet

Een onwaarschijnlijk mooie combinatie





Uhh, ik proefde nog een paar keer haring, en mijn eerdere idee klopt wel
Mooi vet, zeker, maar als je een goeie smaak hebt dan betekent dat niet automatisch lekker
Door dat erg hoge vetgehalte is de vis niet zout genoeg dit jaar