vrijdag 1 juli 2016

Soubise, Tau kwa, brood

















Door jouw manier van soubise maken, de in stukjes gesneden ui even blancheren in gezouten water, heb ik een enigszins afwijkende maar heerlijke stamppot gegeten.
Ik had diepgevroren rauwe gehaktballen liggen, vastkokende  biologische aardappelen, een kilo biowortelen en ik had honger. (Ik denk echt dat de groente meer smaak heeft bij de Ecowinkel.)
De aardappelen met, aan repen gesneden, wortel en ui gekookt. Achtereenvolgens ui al heel vlug, wortel tijdje later met schuimspaan uit pan. Aardappelen tot slot eruit en alles koud laten worden. Aardappelen aan plakken en tussen spekjes in half boter, half olijfolie gebakken en uit pan. Wortelen in achtergebleven vet met p/z gebakken en die aardappelen/spek terug erbij en daarna de geblancheerde ui toegevoegd. Eenvoudiger kan het niet maar het was heel erg lekker. (Die ballen gehakt komen morgen wel.)

De licht geblancheerde ui is heerlijk eten. Ook in die soubise vond ik die ui lekker, alleen was daarin bij mij de bloem nog niet goed gaar, jammer, maar ik ga het opnieuw maken. Ik heb inmiddels een goed contact met een leuke Chinees die goed Nederlands spreekt en humor heeft. Ik "Hoe is het mogelijk dat u zo ineens een pakje Tau kwa uit het rek pakte, terwijl u nog na stond te denken!" Chinees antwoordde "Omdat het er met grote (hij zei niet glote) letteRs op staat, mevRouw".

















Ik loop 's morgens om een uur of vijf al buiten met mijn labrador, die nog het onbesuisde karakter van een pup heeft, maar qua hoogte kan hij zijn kop al heel makkelijk op tafel of aanrecht leggen. Enfin, om een uur of acht barst ik dan inmiddels van de honger. Sinds tijden eet ik geen "gewoon" brood meer, alles ging/gaat me vervelen. Zelfs de bruine korsten, die ik vroeger zo lekker vond, vind ik nu bitter smaken. Ik kocht het brood van de Eco winkel: desem, volkoren, rogge, soms alles tegelijk, alles heb ik geprobeerd. In eerste instantie vond ik het allemaal lekker(der). Laatst was ik weer eens bij de "gewone" bakker, die enigszins achterdochtig naar me loerde, vanwege  mijn afwezigheid gedurende maanden, en ik kocht voor mijn fatsoen een volkorenbrood. Het was veel losser van structuur dan de "hompen" die ik de laatste tijd gewend ben, maar het smaakte naar niks.
Toch had ik ook geen zin meer in de "eco-hompen" en ik zag mij, in mijn chagrijnige fantasie, al buiten lopen met bijvoorbeeld zo'n club "Nordic walkers". Zou overigens wel grappig zijn vanwege mijn nieuwe huisgenoot; als hij stokken ziet wil hij ze hebben en je houdt hem niet tegen. Doet hij, speels, zijn bek open, en kijk je tegen twee opengesperde "kartelscharen" aan. Het zou hollen worden voor die "walkers".

Vanmorgen bedacht ik onderweg dat ik nog gekookte rijst had staan. Koekenpan, beetje boter, beetje olie, pan op vuur. Wat spekjes, gesnipperd uitje, gesnipperde verse gember, rijst erbij, schep pindakaas erdoor, restje mascarpone, z/p, en lekker! Voor zolang het duurt.

Dag, Loek