woensdag 17 augustus 2016

Planning



Kalfs tournedos


Gisteren

at ik een halskarbonade met saus van verse goji-bessen en medium Amontillado


Enorm lekker

Met in kippensoep mooi knapperig gekookte (na opbakken met ui, knof en rawit) sperzie-stukjes

En Basmati rijst



Gezouten varkensstaart, ontzout, bakken


Vanavond

eet ik Nepalese curry met ei en aardappel


Met haricots, tsja, gisteren ook al zoiets, maar dat leek me toch het mooiste erbij

Phulko tarkari

Aardappel met curry vind ik enorm lekker
Ook Indiase recepten, maar vooral West-Afrikaanse

Dit is met curcuma natuurlijk, ghee, ui, knof, rawit, komijn, koriander, daoen salam, wat tomaat, yoghurt...



Broken rice met mihoen
(Deze is gekookt, maar je kan het ook als couscous maken)
Erbij een wok-roerei
(Daar zit wat olie door; heerlijk)


Morgen

eet ik soesjes gevuld met een mengsel van Mozzarella, Gruyère en Glaner Schabziger (groene Zwitserse kaas)


Soesjes maken, oven, uithollen (als volleerd patissier doe je dat met dit hier, kant dopje; alle links openen hier in een nieuw venster), vullen met spuitzak, ff terug in de oven

Wijn-roomsaus erbij (ruim meer wijn dan room)

En gesauteerde bundelzwam ernaast



Zoutevis bakken


Overmorgen

eet ik kriel uit de oven


En als die bijna gaar zijn gaat er een dikke saus van Rommedou met wat room over

En, o ja, eerst gesauteerde groene asperges bij die kriel leggen, de stengel-delen

De toppen worden garnituur

Mét wat geroosterd komijnzaad en sesamzaad



Zuring


Daarna eet ik

een mooie bouillon waarin ik scholfilets pocheer

Die bouillon op basis van soepgroenten zonder bloemkool, maar wel met ui, knof en peterselie

In die bouillon gaat Laozao, zie hier

En erbij eet ik Socca, mais-kekermeel pannenkoek

Als dat niet multi culti is dan vreet ik een bezem...



Zoete ui met vette spekjes...


En daarna eet ik

seitan (die maakte ik laatst zelf, eindelijk succesvol) met roerbak mie, taugé en over de mie gele Soybean paste

Je hebt Taotjo, soybean paste van zwarte gefermenteerde sojabonen, en die gele, van gele

Die gele is veel subtieler, veel frisser

Zelfs hier kennen ze het niet, want ze denken daar dat Yellow bean paste hetzelfde is als taotjo, de culinaire simpelaars...



Vang, zoete witte aardappel, sperzie
(Zoete witte aardappel: wit van buiten)


En daarna?

Panir met berglinzen en artisjokharten

De panir in blokjes door aardappelmeel en frituren

Berglinzen nét laten spruiten tussen vochtig keukenpapier en dan bakken met ui en knof en dan wat rijstwijn erbij


Ach ach ach wat gaan we weer lekker eten...

Wat een medelijden heb ik met die culinaire stakkerds Retteketet, Jonas en de Walvis (Jonas Fluit en De Mossel), Smak, Vreugdeloos, Huivers, Hoepel, Kleynst, Kleuter Woutwijk, Hamersmaak, Broekbaard, Hapers, Boesje, Meneer Watkletstons en Van Urmen

(Ik werd over Watkletstons trouwens op de vingers getikt door de schrijfster van het leukste en beste en dikste Nederlandse kookboek, ik noem geen namen, voor € 22 heb je de 528 pagina's in huis, zie zelf maar. Dat Watkletstons niet die Trachet is. Nee, shit. Watkletstons is een kalende baard en Trachet een kalende baard met plofkop...)



Camembert à la braise


Ik ben trouwens jam van Paraguayos aan het maken
Platte mensen noemen dat platte perziken


En o ja!
Nav dat bericht gisteren over die prille verhouding tussen Connie Palmen en Geert Mak schreef iemand
Die snollebakken weten "hoe het haasje hoest".
Palmen heeft een herenhuis overgehouden aan Van Mierlo en een carrière aan Ischa.
Die andere oude dweil met die piepstem, D'Ancona, ze was in zomergasten, een carrière, geld, huis, aanzien, enz. Allemaal overgehouden aan die dubieuze kereltjes die ze afgewerkt heeft.


Een ander schreef
Tja, we gunnen 't Geert.
Wat een eikel.