zondag 18 september 2016

Etentje




Sepia'tjes (AH "Kleine inktvis heel")


Ontdooien met de snede naar beneden(daardoorheen zijn ze uitgehaald)

Goed droogdeppen, ook van binnen

Olijfolie, dunne plakjes knof, lang en zachtjes...
Peterselie...

Hoog vuur en die beestjes erin wokken

Ff nasudderen tot gaar



Etentje was ook een beetje verjaardagsfeestje
Caran d'Ache viltstiften, Siberisch krijt, grafietstiften


Volgende gang

Varkenshaas au gros sel
Zuurkool
Gestoomde Roseval




Er bestaat geen lekkerder aardappel dan gestoomde Roseval

Hierboven de wat dunnere
De wat dikkere een etage lager

25 minuten of zo

Vreemd! Je mist het kookwaterzout totaal niet
(Apart geproefd, vóór die varkenshaas)




Varkenshaas opbinden zodat je een compacte cylinder krijgt

Peper

Op grof zeezout, ruimte ertussen (ik duwde er zout tussen) en tussen het vlees en de wand van de schaal (idem)

Totaal bedekken
Schaal op het aanrecht bonken zodat het zout inklinkt
Zout aanvullen

Heel hete oven
± 25 minuten

De handel losbikken

Vreemd
Varkenshaas lees je nooit
Het is altijd kip of dorade




Droge zuurkool uit het vat
Niet die flauwekul in dat plastic met "kruiden" en "wijn" etc

Reuzel, ui, knof...
Laurier, peperbolletjes, gehalveerde jeneverbessen, komijn (geen karwij nu)
Zuurkool, twee vorken tot mooi los
Uit de pan, panbodem schoon, bedekken met speklappen zonder zwoerd
Terug in de pan
Witte wijn en runderbouillon (daarom geen karwij) en zoet paprikapoeder...
Uren en uren tot van de speklappen niks terug te vinden is






Kaas

We proefden wat overjarige Remeker

Ik zei Je zal het lekker vinden en wat later op je schreden terugkeren

Ik kreeg gelijk

Dat is niks voor Remeker, dat superdroge

Dat moet wat vet hebben...




Frambozenijs met witte chocoladesaus

Kijk, laatst aten we witte chocoladeijs met frambozen

En ik vertelde over Omgedraaide Dame
Chocoladeijs met witte chocoladesaus

Nou, toen moest ik dat chocoladeijs omdraaien

Frambozenijs (waterijs, sorbet) met witte chocoladesaus


Frambozenwaterijs

Frambozensmoothie
Scheut limoensap erin; het moet wat zuur smaken
Net zolang fijne kristalsuiker erin oplossen tot het net wat te zoet smaakt

Goed koelen
IJs van draaien

Dat ijs, dat wordt enkel goed wanneer je er ook nog suikerstroop door hebt gewerkt, maar we willen geen zoete troep
Dus dat nog niet echt helemaal klare ijs gaat in een bak in de vriezer en wordt twee uur lang elke 20 minuten doorgeroerd

Die suikerstroop, dat is net als kroketten
Ga je met eigeel en/of gelatine werken
Makkelijker, maar ja, minder smaak...



(IJs vergeleken met AH frambozen-waterijs)
(Wat denk je?!)
(Zoete troep)


Witte chocoladesaus


Witte chocolade au bain Marie smelten in iets volle melk (geen room!)

Meer saus? Meer chocolade en wat melk

Werk er naar smaak limoenschilrasp door
(Steeds even doorroeren, wachten, roeren, proeven)

Ook nog limoensap erdoor?

Soms lees je dat ze er ook gemberpoeder doorwerken
Heb ik niet gedaan, maar als ik trek naar gember hier had gevoeld dan had ik gembersiroop gebruikt en wat (extra) limoensap



Vond P (dank!) op internet

Ja, hij hoereert inderdaad met de poen
"Ik stel die mengsels persoonlijk samen!"
Wat later in een ander interview: "Wat zit er eigenlijk in, in die Raz el Hanout?" -"Ja, weet ik veel..."