woensdag 23 november 2016

Amsterdam (1)



Japanse kipburger, Libanees brood, mais


Paar dagen in Amsterdam een week of zo geleden

Ben altijd blij dat ik er weer weg ben


Op het station waar ik opstapte kocht ik een broodje rosbief
Ik maak de broodjes liever zelf maar soms heb je geen tijd...
Maar goed, op dat broodje zat dus mayo
Hoe verzin je het...

In Amsterdam een heel eind gelopen, van het Oosterdok naar de Oudemanhuispoort want verkeerd gelopen, nou ja, mijn kaart klopte niet

Books for Cooks was dicht, ach ja, natuurlijk, maandag
Maar terug thuis mailde ik mijn zoeklijst dus dat komt wel goed

Marks and Spencer viel me wat tegen
Heel veel kant en klaar spul, ongetwijfeld van prima kwaliteit, maar dat zoek ik niet
Ik kocht er Percy Pig snoepjes voor in de schoentjes, en een grote pot Mincemeat
(En zo leerde ik uiteindelijk dat Plum pudding geen Christmas pudding is; Christmas pudding dat is Mince pie. En dat gaan we dus maken op een etentje binnenkort: oesters Nam Kee, kip uit de Römertopf en Mince pie.)



Kippenpoten gemarineerd in Master sauce
Wat geen saus is maar marinade


Ik dronk wat bij Luxembourg, prima wijn, en daarna ernaast bij Hoppe
Daar was de wijn wat minder maar zat je niet in het duister

Wilde daarna wat gaan drinken bij De Zwart maar daar zat een bezopen wijf binnen (Connie Feren?) en een gemelijk kijkend tiepe voor het raam

Kocht het Parool
Een goede slager houdt ermee op
Heemskerk, 1e Oosterparkstraat
Die maakt "Portugese kip-grillworst" (gril, ja), geen idee
O, dat is "Lingüiça de frango"
Ik vind recepten ermee, maar geen recept ervan
En als je zoekt op >recipe portuguese chicken sausage< dan vind je recepten met kip en worst (geen slecht idee!)
U houdt dit tegoed

Nam nog een wijntje in Koningslust (de muziek! Juanita ist das Mädchen...)
Daar kwam ik vroeger wel met Jos Lemaier, voorheen D66 Utrecht, nu VVD
Mis hem niet echt
Zijn vrouw, Riets voor intimi, was wel wow
Staat er een ober te glotsen, trekt ze d'r trui omhoog, blote tieten
We gingen ook altijd naar Ko van leest

"Weinig veranderd in 40 jaar" zeg ik in Koningslust
"Dat schilderij hing toen ook al scheef"



Nou zijn ze gegrild
Heerlijk...


's Middags at ik in een zeer klassiek "Chin. Ind. Rest." maar daarover later en uitgebreid (over de koloniale keuken)

's Avonds at ik, uitgenodigd, bij Kantjil en de Tijger
Een bekende Amsterdamse schrijfster van columns, die vroeger ook culi schreef, we noemen geen namen, had me er al voor gewaarschuwd, maar ja, een gegeven paard...

Dat is groot, business, georganiseerd like wow, marketing zeg maar
Maar het is niet te eten dus...
Enorm gelul aan je kop van We hebben ook dit en ook dat en weer een anders kaart in je handen (vier in totaal, ex de placemat want dat is er ook een)

Een ding was leuk, althans het idee, het eten ervan zal ook wel matig zijn geweest: een wisselende regionale kaart. De dag dat ik er was: Manado. (Maar geen zeer klassieke Sateh Manado...)

Als amuse borrelnootjes, hoe krijg je het verzonnen...

À la carte spul niet duur, maar erg kleine porties

Nasi rames met nasi koening gegeten
De Rendang was taai, de Daging ketjap droog (of andersom?)
De Seroendeng was perfect
De olie van de kroepoek was op het randje van weg ermee
Rare soepkipsateh met rare ketjap coating
Rare taaie chips (wat doen chips hier?)

Als het te eten is, dan is het nog steeds niet "mooi" of "fijn" of "correct"

Publiek 50% buitenlanders 50% foute Nederlanders; rondrennende schreeuwende kinderen ("dat moet kunnen" want ze hebben het niet in de hand), en "Schande dat Trump gekozen is"

Ik zei Ik kom hier nog eens eten! Ik woon tegenwoordig vlakbij! Maar ik trek er pas over een maand in! Het moet nog lang luchten! Johannes van Dam woonde er!



Mosselen stomen


Ten Kate markt

Kopje thee in een tent op de hoek
Jezus Gristus, moet je zelf je thee in zo'n zakje gaan scheppen
Baardaap met een getatoeëerde arm achter de bar ook nog natuurlijk
(Langwerpige tent er tegenover is uitstekend!)

Het is half een warenmarkt, en met veel lege kramen

Een enkel dingetje is me opgevallen: mini patissons in groen en oranje, verder niks nul niente

Die Hallen daar (met culinaire pretentie), dat is dus niet drie maar acht keer niks
Leegstand, geen hond te zien,wat tweedehands fietsen...

Zeer Amsterdams. Veel gehijg en geblaas, veel saus verf toeters en bellen, en au fond is het nul niks.



Die schitterende paddomix van Aldi


NRC

Ja, die las in ik Amsterdam

Bespreking van Vers van Skehan of zo'n soort naam
Weer zo'n Midden-Oosterse nicht waarschijnlijk

"Een vlotte jongen met een Bieberachtige kuif"
Nou is die Bieber op de eerste plaats de meest ontzagwekkende lul die er momenteel rondloopt, en daarnaast: nooit van een Biberkopf gehoord natuurlijk

Lul nou een keer over eten en koken Godverdomme...

"Salades in weckpotten, hamburgers van bieten, sushibowls", dat soort popi gekwaak...

NRC...



De basis van Szechuan fried rice