woensdag 16 november 2016

Amsterdam




Er is geen
rotterdam
dan Amsterdam


Vandaag enkel wat zijwaartse opmerkingen

Morgen of zo het culi-werk


Ik kwam terug van de Cuyp met de tram, en toen zag ik op de Vijzelgracht die Vleeschhouwerij op de hoek
Dat was vroeger slagerij Rodrigues, de beste van Amsterdam, een barse man, zie hier (alle links openen hier in een nieuw venster)

Je haalde daar mooie ham en worst en zo voor op het brood, en dat zat dan in een zakje en daar stond dan op

Bestelling Mevrouw
................................

Ik was er een keer
"Hebt u lamstong?"
-"Ik heb altijd lamstong!" en hij dook de koeling in
Voor geruime tijd
Teruggekeerd zei hij "Behalve vandaag"


Ik vergat twee dingen in Amsterdam: Holtkamp (Vijzelgracht!) maar ook die Hallen (niet de Ten Kate maar andere; kom ik nog op terug)



Als je op die bovenste foto inzoemt dan zie je het Oosterdok
Daar liggen Botels en daar sliep ik
Jammer genoeg bleek de Avanti niet meer van Danny
Wel aardig volk nu hoor, daar niet van


De tram kwam ook langs de Kerkstraat, en op de hoek daarvan was Café Kerk
Een viezer café had je niet in Amsterdam
Maar wel helemaal vol kunstartiesten, dat wel
Doeschka Meijsing, Ton van Duinhoven, dat soort volk

Doeschka zat er meestal met een straalbezopen lesbo die steeds van de barkruk viel
Armen naar Doeschka strekken, Oh Doeschka! I love you so much! Klap op d'r bek op de vloer
Na 20 minuten teruggekrabbeld (eerst handjes aan de rand van de bar) met een bloedneus en zo, zelfde verhaal, Klap!

In de drukte ging ik op een avond twee keer op het hondje van Ton van Duinhoven staan
Ik scheen gezegd te hebben Meneer, dat komt omdat dat hondje dezelfde kleur heeft als de vloerbedekking, grauw zeg maar!

Tegen het eind van de avond ging B naar dat wijf achter de bar, een met zo'n blonde toeter op d'r kop, zegt ie Mevrouw, wie is toch dat oude mannetje wat zo leuk Ton van Duinhoven na kan doen?




Overal in alle cafés in Amsterdam Himalayazout, thee los in builtjes gedaan, een baardaap met één getatoeëerde arm in de bediening...
O ja, en met een knotje!


Café De Zwart

Connie Walmen aan de bar en een gemelijk kijkend tiepe aan het raam en dat was alles

Nadat ik gegeten had zat het stampend vol, maar je wil niet weten met wat voor volk... Uiterst artistiek angehaucht allemaal, allemaal wereldberoemd in Amsterdam

Mijn stamkroeg, Pollux, was gesloten
Nou ja, dat istie regelmatig vanwege de hoeren




In Trouw een stukje van Jonas Fluit over een boek van Caron

Veel gekwaak, maar niet één woord over een recept of over koken

"Ik ken die man een beetje, oké, vrij goed"
("Alain, blaas jij wel volgende maand in mijn reet?!)


Jonas Fluit in Het Parool nu

Solo Food van Janneke Vreugdeloos
Ja, want die is gescheiden! Die moet voor zichzelf koken nu
Solo Food? Solo Sex hahahahahahaha!

Hou je vast; dit is de Nederlandse culinaire Privé!
"Van een druk gezin, waar alles draaide om het grote fornuis dat centraal in de open keuken stond, kwam ze terecht op een zolderkamer met een piepklein keukentje"
(Die "Hongerige man" was naar heel wat anders op zoek!)
"Daarbij is ze ondertussen aan het solliciteren naar een nieuwe man door foto's in het boek waar je haar in bad ziet", kan het Godverdomme onsmakelijker... [Ja, Jonas Fluit in bad] Trouwens: een badkuip op "een zolderkamer met een piepklein keukentje"?? En ik heb zo'n bruin vermoeden dat ik weet wie die foto heeft gemaakt...

Enorm gekwaak en weer geen woord over een recept of koken of zo

"Vreugdenhil die we kennen van haar enorm enthousiasmerende culinaire bijdragen aan NRC"; "haar fijne schrijfstijl"
Recepten overschrijven en niks meer, flikker op!

"Warme linzensalade met gegrilde geitenkaas"
Wow! De originaliteit spat er van af!

Wat is dit Godverdomme voor mongolenvolk bij mekaar, Kristus...

Maaruh, "Janneke, wel bij mij blazen volgende keer!"