zondag 13 november 2016

Bataat

















Ik had drie stuks bataat, een struik paksoi en een blikje cannellini. Met boter puree gemaakt van de bataat, al het donkergroen van de paksoi, aan reepjes, door de puree gedaan. Het witte gedeelte, (vind ik lekker knapperig) in een schaal met mooie olijfolie, p/z, beetje rietsuiker, daarna de afgespoelde cannelini erdoor. Geen spekjes, geen uitjes (geen zin om de deur uit te gaan) er overheen. Alles is wel van de eko winkel. Heel erg lekker! Ongeveer niveau andijviestamppot. Ik heb nog twee lekkerbekjes, uit de diepvries AH, gebakken en die smaakten behoorlijk goed.

Gisteren was Janneke op de radio met die wijnschrijver. Ik had geen tijd om te luisteren.
Op televisie is op dit moment oud minister Guusje ter Horst te gast. Ze heeft werkelijk zoveel Botox in heur hoofd laten spuiten, dat ze niet een meer "Stop eens" tegen die opvullende arts kon zeggen, vermoed ik zo te zien.

Ik heb laatst naar Yvette gekeken en ik blijf angstig van haar worden. Alle door haar uitgesproken zinnen beginnen , qua geluid,  zachtjes, maar eindigen bijna met een salvo. Ik snap niet, dat zij daar niet opmerkzaam op wordt gemaakt. 

Een keer was ik bij de autoraces in Zandvoort. Ik moet daar steeds aan denken als ik naar Yvette luister: ook daar begon het met zacht geluid om daarna aan te zwellen tot een akelige rotherrie. 
Ze was aan het knoeien met spulletjes uit zee: slijmerige rommeltjes die ze uit een buisje kneep, een paar zielige schelpjes die eraan moesten geloven, terwijl de helft van hun familie ook nog werd weggegooid. Zat Yvette boven gaatjes in het natte strandzand en strooide in die gaatjes zout, ik dacht: komt er dadelijk een schelp met een zak frites uit dat gat en die zegt "Hedde gij ook mayonaise?" Het was niet waar, met dat zout maakten die arme schelpjes zichzelf schoon, althans zoiets. Wat weet die Yvette toch veel!!!!

En paar grasjes, waar Yvette op dook alsof het goudstaven waren. Het resulteerde bij haar op zolder in een hoop lawaaierig geschuif met een koperen pan en bezoek. "Hallo" riep Yvette vanaf haar juist weer opnieuw beplante dakdrempel; "Kom je boven?" De toegeroepen persoon, een afgekeurde Heere Jezus die beneden stond, nam het risico en kwam boven. Na het zuinig rommelen in zijn eten, volgens Yvette de lekkerste maaltijd die er is, antwoordde hij op Yvette's vraag (weer met haar schetterende "circuit geluid") of hij het ook zo lekker vond. "Nee". De echte Jezus was overigens ook eerlijk. 

Dag, Loek