zaterdag 5 november 2016

Elsevier



Dank PJ, voor de kaarten en voor de Elsevier knipsels


Bram Hahn



Cichorei


Chikko Not Coffee is "koffie", geheel van cichorei gemaakt
Schijnt lekker te zijn

Die van spelt ruikt naar vis



Wat at Jeroen Bosch?


Over het boek Puntneuzen en kersenpitten

Mij interesseert Middeleeuwse en Romeinse en zo keuken niks
En dat boek is oa van Jeroen Thijssen en daar heb ik niet zo'n hoge pet van op

"bijzondere specerijen als karwei", nounou...



Dat rare brood, dat is een Epi
Zie hier (alle links openen hier in een nieuw venster)


Appels en peren


Dat je moeilijk zachte peren voor taart vindt
Dat ze wel goed narijpen

"je moet peren met vooruitziende blik dagen vantevoren kopen"
Dit klinkt wat moeilijk
Ik zou zegen "Koop die peren, laat ze rijpen en maak dan die appeltaart"



Dankzij de wesp


Het rijpen van vijgen
Die inderdaad, elke soort een ander wespje nodig hebben om bevrucht te worden
Wat er niet bij staat is dat dat komt omdat enkel dat ene wespje door dat ene gaatje kan

Hij maakt koude soep met vijgen en tomaten, bah!




Pompoen


"Door de pompoen niet te schillen, maar slechts te wassen"
Ik zeg niet dat hij dat voor betere smaak doet voor pompoensoep, dat staat er niet bij, maar laat me toevoegen dat je voor pompoensoep niks anders doet dan dat ding in grove stukken snijden
Met pitten en met die slierten en al
"Verwijder het zaad"
Nee dus!

Ja, stukken pompoen in de oven, ingewreven met kruiden (o dat doet hij ermee; ja, dan moeten die pitten wel weg) is inderdaad erg lekker
Maar (Frans erg goed recept) gebruik iig kaneel en daarnaast nootmuskaat en/of kruidnagel en/of korianderzaad
Ik weet niet wat ik precies deed, maar dat kwam zeker neer op kaneel en versgemalen korianderzaad, ruiken en dan kiezen tussen nootmuskaat en kruidnagel
Zal wel nootmuskaat geweest zijn



Werk van Gerstenhauer


Deelkoeslagers


Crowdbutchers
Je koopt met een stel man een hele koe

Ik kijk daar zeer argwanend naar
Kopers zijn lui die nog geen sucadelap weten te bereiden, en wat doen ze dan met de organen?
("Wie van iets meer avontuur houdt kan bij sommige aanbieders [dus dat Hele Beest is gelul] vragen naar longhaas, staartstuk of wangen", goh!)

Nog afgezien van het feit dat die slagers hier in Nederland ook de ballen verstand hebben
Zeg ik Gooi je het verhemelte weg??
Kijken ze je aan of je zegt Kejjejebroek effe naarbeneje doen

"Beter een boer om de hoek dan een anonieme partij" schrijft Hahn
Ik zou zeggen "Beter kwaliteit, van waar dan ook"



Subtiel zuur


Een mooi stukje over azijn en edik



Soemenep
Daar zal Alberts
("De Eilanden" en "In en uit het paradijs getild", schitterende boeken) 


En wat verder?


Over de Grote Kleinst, maar dat spaar ik op

Dat je op de camping in Italië best wel Boer Jonnies boterham met pindakaas kan maken
Met sereh...

Over duiven
"Wilde duiven mogen het hele jaar worden geschoten"
Nee, alleen bij last

Hazelnotenpasta die ik ga maken, pindakaas idem




Ik kamp al mijn hele leven met borstplaatproblemen, taaitaaiproblemen en kastanjepoffen (of zo) problemen

Ach, als dat je enige problemen zijn, zal u zeggen

Jawel, zeker, en ik ga fluitend door het leven, Broekbaard of geen Broekbaard, maar toch...

Maar goed

Hahn schrijft Oven 200°, kastanjes kruislings insnijden, schaal, 15 minuten, grofzout
"Nog beter: laat de noten wat afkoelen, haal ze uit de schil"
Maar wat doet ie dan met die eerste? Met schil en al eten??