zaterdag 31 december 2016

De Vette Van Thiel



Platte Zeeuwse oesters
Mijn opa at ze per gros
Baron Wittert van Hoogland hield er ook erg van
Die werd dan ook Baron Huitres de Zélande genoemd



Vandaag in het Volkskrant Magazine een verhaal over vet, waarbij ook De Vette Van Thiel ter sprake komt. Oesters en truffels dus maar even...

Even een paar correcties.

Die Vette Van Thiel heeft niks te maken met dat die Van Thiels, althans die van mijn opa's Van Thiels Schroefboutenfabriek, vet waren. Nee, het werk was vet vanwege het draadtrekken. In tegenstelling tot het werk in een andere fabriek, de Van Thiels Draadnagelfabriek.
En mijn opa had een buikje, so what, en de rest was broodmager inclusief mijn vader en mijn oom.

En wat je leest bij Wiki en zo, dat het er sociaal niet al te best was, dat is ook weer die Draadnagelfabriek, althans zeker niet de Schroefboutenfabriek na de Tweede Wereldoorlog. Wij hadden sociale verzekeringen voor de arbeiders, reden waarom mijn familie slecht lag bij de rest van de industriëlen in Helmond.

En dat heel erg katholieke, dat is ook weer die draadnagelfabriek (de eigenaar heette niet voor niks Het Pasteurke) (hoewel ie wel een rits buitenechtelijke kinderen had) (toen ie met zijn bruid op het bordes van de kerk stond zei een vrouw met een kindje op de arm Kie dor, dè is oewe vadder...)



Ze waren heerlijk...
Ik maakte trouwens ook een overheerlijke omelet met oesters


De moeder van de auteur, Wim Daniëls, kon goed oliebollen bakken omdat "ze keukenmeisje was geweest, nota bene bij de Van Thiels, familie van de Vette Van Thiel. Als er bij de Van Thiels een belletje klonk vanuit de eetkamer moest mijn moeder het eten komen opdienen. Mevrouw Van Thiel keurde het eerst altijd nauwkeurig. Het kon voorkomen dat mijn moeder teruggestuurd werd naar de keuken om haar werk opnieuw te doen."
(Gelul natuurlijk, want dan moet je een hele tijd op je eten wachten)

"familie van de Vette". Ja, dat was die "zo enorm aardige bourgondische" Frans-Josef van Thiel (zie hier; alle links hier in een nieuw venster), binnenshuis een wrede dictator. Ik sprak ooit iemand die zei dat haar moeder er als dienstmeisje had gewerkt. "Toen ze al dement was droomde ze er nog van".

En mijn oma had wel een belletje, maar hoefde nooit eten terug te sturen want dat was altijd perfect. Dat was van Francine en Truus. En beide ongehuwd en dus niet serverend bij de geciteerde Van Thiel.



Ik vergat gisteren te melden dat ik deze truffel gebruikte bij die bimi


Een keer was de citroenpuding geschift, Francine in tranen, Nou, we eten het wel hoor.
Was er onderin de pudding zo'n groene glazige laag.
Voortaan altijd zo maken, zei mijn opa; heerlijk!


Enorm lekker waren de rundvleescroquetten.
Met zoetzuur van meloenschil.
Stukjes schil, een klein spaantje kaneel in elk, om de 10 een kruidnagel erin etc.
Schil van netmeloen.


Ook enorm lekker: wijnsoep met gort.
Zie hier.
Maar: die groenten in de bouillon koken, prakken, zeven (niet klaren!), dan pas de rode wijn erbij en laten sudderen met parelgort.



Met de kleine truffel bakte ik eerder eieren met Pancetta
God wat was het lekker
De truffel trok veel meer in de Pancetta dan in het ei...



Onze champagne is vanavond super decadent

Eerst een Drappier 2006 Millésime Exception voor de fijn, en dan een Laurent Perrier Ultra Brut voor de gein

En je weet maar nooit, dus we hebben een Laurent Perrier Grand Siècle en een Laurent Perrier Alexandra in reserve staan!



Ontvangen reacties

Die Daniëls is zo integer dat er geen kraak of smaak aan zit. De man is keurig en saai.


En

Maar wat eet u nou vanavond?

De vier belangrijkste ingrediënten van het hoofdgerecht zijn kalfsnier, kalfsfond, bruine beukenzwam en Sharbati rijst
Recept komt

Vooraf gerookte vis met citrusvruchten (o.a. paling minneola, ach ach ach ach ach...), en een bouillon getrokken van kaak van zoutevis

Na kazen, en dan citroen-roomijs met Crème de Cassis

[22.03: Godverdomme wat was het allemaal lekker, Goeristus kolere...]




En

Wat eten jullie morgen?

Als hoofd een tartiflette, maar dan met flink zoete ui en Époisses, richting Marouflette zeg maar
Die Époisses ligt al dagen te affineren in de kelder en verdomd, hij loopt er al zowat uit...

Vooraf  home made gerookte ganzeborst, en octopus-chorizo sateh met paprikasaus

Na weer kazen natuurlijk, en Gâteau basque



Hé!

Steken die Volkskrant onnozelaars en die NRC kwakers hier schril bij af of niet soms?

Hahahahahahahaha!!!!!

Solo pastinako! Schuldloos ook nog!!

Woehahahahahaha!!!!!!