maandag 24 april 2017

Weemoed (2)




Zie de eerste aflevering hier (alle links hier in een nieuw venster)


Maar goed. Ik ging hapjes maken voor op een feest bij Han. Bij de eerste prijsopgave van de ingrediënten, heel gematigd hoor, zei Han As Willem da zie dan slot ie me kapot. Enfin.

Ik was nog nooit in hun huis geweest, en dat was een mooi stadspand, van binnen een krot behalve de derde verdieping; die was opgeknapt met zit- en slaapkamer en keuken. Het feest werd op de benedenverdieping gegeven, deels in een ruimte waarvan ik niet kon vaststellen of dat nou origineel een binnen- of een buitenruimte was geweest. Ik was de hapjes beneden klaar aan het zetten, ging naar de plee en daarvan kraakte de vloer onheilspellend. Die plee beneden die werd nooit gebruikt. Ik zeg dat tegen Willem, van dat kraken. Niks aan de hand! Feest was aan de gang, gaat er een vrouw op die plee zitten, zakt ze met pleepot en al de kelder in. Huize Serajewo...

Mooi verhaal van Han. Kwam ze van een feest terug, moest ze kotsen, stond ze aan de zijkant van Central te kotsen, kwam Malle Eppie lang, Han hedde gij un vurke vur meen? Eppie, as ge me nou uurst lot uitkotse, dan kende wel tweeë vuurkes kriege.

Dat ze op Schier was, bij een of andere chirurg, dat ze me midden in de kroeg de slipjes had laten zien die ze daarvoor had gekocht, dat ze daar binnen niet mocht roken want dan zou de vrouw van die chirurg dat ruiken, dat ze buiten stond te roken, storm, Ik stond me vast te houwe aan den innige boom op dè hul eiland...

Wor godde gai hinne mè oew vakansie? Nor de grotte van Han!


Volgende aflevering zie hier