vrijdag 2 juni 2017

Gekookt, gegeten




Herve met frambozen-speksaus


Ik zeg het nog maar eens: Herve spreek je uit als erf
(Kleynejan schrijft Hervé, God God God)
(Maar wel dikke kwaakboeken schrijven...)

Luiks gerecht

Bak kleingesneden rookspekjes lang en langzaam uit

Afgieten (bewaar het vet voor het bakken van een ei!)
Ietsje koelen

Frambozenjam erdoor roeren
Op smaak met iets citroen

Serveer met een erg goed rijpe Herve of Rommedoe




Mouhalabieh

Libanese melkpudding


Feitelijk is dit rijstebrij, maar dan niet met rijst gemaakt maar met rijstemeel

Ik dacht toen ik het de eerste keer maakte Ik gebruik kleefrijstmeel, dat bindt beter
Nee dus

Pistachenoten grof breken
Kokosrasp ietsje bruinen in een droge pan

50 gram rijstebloem (toko; Tepung beras, en dus geen Tepung beras ketan) aanroeren met iets volle melk

De rest van een liter melk in een sauspan
130 gram suiker, maar eerst ietsje in een vijzel, en vijzelen met 4 mastiek kristallen (die verschillen in grootte, maar ik praat over formaat kinderpinknagel) en dat bij de rest van de suiker
Suiker roerend oplossen en laat de melk niet aan de kook komen

Met wat van de warme melk familie maken met dat rijstebloempapje
Het resultaat ervan langzaam en goed roerend door de melk

Tegen de kook aanhouden, roerend, tot het gaat dikken

Als het mooi begint te dikken er ietsje oranjebloesemwater en ietsje rozenwater doorwerken
Niet teveel! Proef!

In kommen gieten, bestrooien met de kokos en de pistache
Afdekken met plastic folie
Koelen
Koeling




Abrikozen op brandewijn


Kijk, vorig jaar maakte ik een grote pot abrikoosjes op wodka, met limoenstukken erbij, maar die abrikoosjes waren mooi zoet, en het resultaat na bijna een jaar, de abrikoosjes donkerbruin, was onbeschrijfelijk mooi

Nu vond ik prima smakende zoet-zure abrikoosjes, en op basis van mijn morellen experiment van vorig jaar (op brandewijn en op rum) zette ik een proefje op van zoetzure abrikozen op brandewijn. Dat geeft namelijk, zie die morellen, zoet aan de vruchten.

(Die morellen op brandewijn waren dus mooi zoetig-bitter, terwijl die op rum erg mooi fris waren! Heerlijk x 2!)

Snij de abrikozen rondom in tot op de pit; snij dwars op de bilnaad, en dus op het plat van de pit; dan krijg je meer smaak-uittreding uit de pit

Ik houd u op de hoogte!



Enorm lekkere Bressaola


Aspergesoep

Foto vergeten


Vreemd

Ik deed er wat Fino in, en toen hadden we een heerlijke soep, maar een die niet meer als aspergesoep werd herkend...

Asperges schillen, kontjes pletten, fond maken etc

Asperger erin koken
Inkoken

Boter, sjalot, ietsje knof...
Bloem...

Het fond erbij (hou het iets te dun)
Vers gemalen rode "peperbolletjes", wat witte peper, wat Oxo of zo, proef
Dan die Fino erbij
En toen dus dat Huhh?

Ik zal ik niet zijn als ik dat niet ogenblikkelijk opnieuw doe

Iets minder drank erbij, en nu Dry Amontillado Juan Piñero
Perfect, al zeg ik het zelf...

Uhh, ook wat Crème fraiche!

Ach ach ach wat kan ik toch enorm goed koken Kleynejan...



Jambon d'Ardennes
Nergens te vinden, ik zocht er gericht naar...
En in ene: Aldi!
En perfect van smaak!
Het zoute en het zachte...


Wat verder nog?

Nou ja, dat is enkel nog een foto

Letlandse gerookte sprot


Wat is dat toch altijd ongelofelijk lekker

Ik kocht het bij de Zwei Brüder von Venlo
Fantastische winkel!




Vanaf zondag ben ik weg, en dan neemt Loek het weer over

Ik ga naar hier (alle links hier in een nieuw venster)

Rondleiding met de conservator
Die groene kaas dat is Spaanse invloed zeg ik
En we gaan kijken of er hetzelfde brood naast ligt ergens, wat ze nog steeds hebben daar waar ze die groene kaas in Spanje ook nog steeds hebben, zuid van Zaragoza, Fuendetodos, die kanten op
Want ooit zag ik dat brood op een Nederlands schilderij
Maar ja, welk, waar...

En ik ga dat Mondriaanspul zien
Ben ik niet zo kapot van, maar ja, als je er op weg naar Bali in Scheveningen toch langskomt...

En ik ga naar de Haagse Markt, de grootste van Europa

En ik ga naar Naturalis om ze een uiterst zeldzame driekleppige oester aan te bieden
(En ik mag dan de TRex zien ondanks dat het museum gesloten is!)

En ik ga ook naar deze tentoonstelling hier

Ooit was ik in het Met, een tentoonstelling Schöne Madonnen
Ouder joods echtpaar
Zegt die vrouw Isnt it funny! They all have a baby!



Kijk
Zelfs in vormbrood zie je tegenwoordig onderin die slecht gebakken laag
Allemaal fabrieksbrood uit de hetelucht oven
Niks vloerbrood...