zondag 4 juni 2017

Van alles

















Ik at zojuist dit hierboven, en het was me toch lekker. Het was een kleine variatie van mij op een recept uit Knack, een salade met eikenbladsla, gerookte forel, ui, mango en een dressing met honing toegevoegd.  Eko winkel boodschappen. Knack had waterkers, sjalot en pinda's. Heerlijk, zeker voor herhaling vatbaar.
Weet je wat ook goed smaakt? Die driehoekjes Spaanse kaas, drie soorten aan plakjes, bij Lidl.

Yu-mei kookte laatst baars. Ze at, zeer smakelijk, ook de kop met de ogen. Verder pokdalige tofu (met rundergehakt) en dat "groen" waar ik het al eens over had. Lekker! Gestoomde zeebaars met gember en lente-ui. Het was lekker. De baars dus gestoomd met lente-ui en gember in de buikholte, z/p, 3 el sojasaus, 1 el shaohsingwijn. Vis na 10 tot 15 minuten gaar. Vis op schaal leggen, ui en gember uit buik halen, rest lente-ui in kortere sliertjes snijden evenals gember en op baars leggen. Verhit 4 el olie tot zeer heet en gooi dit, al sissend, over de ui en gember op de baars. Veel knoflook, en Kikkoman soja saus (moet beter zijn dan alle andere), bonenpasta (uit pot) en kruiden. Ook dat wordt weer gebakken op de manier zoals ik al eens beschreef met dat aardappelzetmeel erbij.
Koopman op markt vroeg bij vis "Kop eraan laten?" -"Natuurlijk en ook de staart!"

Albert Heijn had/heeft kleine biologische bloemkooltjes, verpakt alsof het zeer grote bonbons zijn, en ze verdienen het. Ze zijn zeer smaakvol en niemand koopt ze. Aan het begin van de week kocht ik er een (2,98), hooguit voor twee personen, en vandaag lag de rest er nog allemaal met 35% korting. Zonde van het mooie spul. Ik kocht er nog een. Ze hadden een blauwaderige kaas en de Ekowinkel had aardappelen. Ik heb een kaassaus gemaakt met boter, bloem, afgekoeld bloemkoolvocht, cambozolakaas (het hele driehoekje) en een scheutje room. Met bal gehakt erbij was het alsof je op zondag bij een keurige, zuinige trut met veel smaak zat te eten.

Ik heb voortreffelijke pompoensoep, uit Sylvia Wittemans kookboek, gegeten. Had ik dat Egyptische mengsel, van jou, gemaakt en in de kom erbij gedaan. Was ik vergeten dat het zachtjes gebakken had moeten worden in geklaarde boter. Ik heb nog over, ga het proberen in de volgende kom. Het was overigens heerlijk, wel moest ik na elke hap mijn neus snuiten, omdat de vlammen uit mijn hoofd kwamen. (overdreven hoor).

Dag, Loek