woensdag 2 augustus 2017

Gekookt




Jam van Paraguayos


Ja, de culinaire minus habentes noemen dit 'Platte perziken' of erger nog 'Wilde perziken'

Hetzelfde soort volk dat Provençaalse sjalotten 'Banaan sjalotten' noemt

Maar goed


Ik maakte er vorig jaar jam van, en ondanks dat ik weinig suiker gebruik (mijn techniek breng ik een dezer dagen ter sprake; je jam wordt dan enorm lekker fris van smaak) was die van vorig jaar te zoet.

Dit jaar heb ik Paraguayos van witte perzik gebruikt (ipv gele; minder zoet en frisser), en nóg minder suiker.

Resultaat: perfect




Dit is het fruit na snijden en besuikeren en regelmatig omdraaien na uren
Dát is mijn techniek
Je produceert "eigen suikers" zeg maar, uit de pectine


Jam van Opal pruimen


Je gebruikt donkere pruimen, erg goed rijpe

En als je mijn techniek gebruikt, veel minder suiker en zie hierboven, dan krijg je ondanks die overrijpe pruimen toch een frisse zoetzure jam

Een halve dag laten versuikeren dus, en dan gewoon langzaam helemaal platkoken tot het bijna aanbrandt

Overheerlijk!

De volgende charge ga ik maken met ook de pitten (de kernen dan dus) er gebroken bij



Dit is een uur of twee, drie voordat het vochtig genoeg is geworden


Cantharellen met bacon


Uiterst heerlijk

AH cantharellen, en ook stripjes bacon daar


De paddo's schoon borstelen (kijk goed: neem een bakje met grote)

Ietsje olijfolie, stripjes bacon...
Sjalot, knof...
Paddo's (grote: eerst stukken van de stelen)...
Witte wijn, sterk inkoken
P/z en Crème fraiche

Zelfs Vreugdeloos wil daarna met je naar bed
Maar ja, ook na bakbokking hoor, of na een plak ontbijtkoek




Appel met Laozao


Laozao, dat heet ook wel "Wine taste rice"
Zie het hier (alle links hier in een nieuw venster)

Erg zoet, maar totaal niet vies zoet

Ik combineerde het met Granny Smith, en dat was een lekkere combi, maar wel vreemd was de hard-zacht tegenstelling
(Je zou denken Leuk!, maar nee)

Grapefruit!




Mosselkroketten


Kook mosselen in bouillon
Je krijgt dan een bouillon double, en voor kroketten heb je extra smaak nodig (ook p/z)

Kook de mosselen heel kort
Je krijgt ze daarna niet allemaal heel uit de schelp maar dat maakt niks uit

Afgieten
Bouillon zeven en wat inkoken
Mosselen uithalen
Boter (gebruik witte boter, geen grasboter of zo)... bloem...
Bouillon...
Saus dikker blijven maken zolang dat kan en zolang, na garing van de bloem, de smaak nog mooi is
Je kan variëren met room of citroen
Proef op p/z waarbij zout wel niet nodig zal zijn
Mosselen erdoor, koelen

Wat? Gelatine of eigeel?? Flikker op!!!
Kroketten grof vormen, vriezen, iets ontdooien, verder vormen etc.




Pizza olijven


Pizza Margherita kopen

Beter bekend als Opleukpizza


Ui door olijfolie erop

Knof door olijfolie erop

Pepertjes uit de pekel door olijfolie erop

Zwarte olijven gehalveerd erop

En verder zie maar

Voorgebakken pizza afbakken op gaatjesplaat!
(Ook perfect voor ovenfrites!)(Hoewel ik die nooit maak natuurlijk)




Clotted cream icecream met Crème de menthe


Wat is dat smerig goor maar toch lekker!
Een maso ervaring

Helemaal chemisch, dat spul, natuurlijk

Ik proef simpel ijs altijd met Amaretto en met Crème de cassis
Maar nu had ik ook, voor de productie van mint chutney, Crème de menthe in huis

Jezus...

Ik krijg trouwens een fles Cherry Heering binnenkort
Dat moet enorm lekker zijn bij ijs!