zondag 3 september 2017

Kookboeken, algemeen



Vandaag wat foto's over pruimenjam
Dit en de volgende: Betuwse pruimen
Zie hoe weinig (gele basterd)suiker ik gebruik
Een halve dag laten staan op een koele plek, en regelmatig omroeren
Zo maak je uit de vezels van de vrucht vruchtsuikers


Ik heb vijf boeken liggen

Dus dat zal wel een dubbele post worden


Berthe Meijer
De avontuurlijke keuken
NRC recepten 70er en 80er jaren
1990
(Heel erg slecht; ongelofelijk veel kletspraat en fouten)


Hugh Jans
Café Fantasia
Koffie recepten, maar lees: voor bij de koffie, en met koffie erin
1972


Felix Wilbrink
De moed om smaak te hebben, over eten en koken
Telegraaf recepten
2006
(Een smet op zijn blazoen: De avontuurlijke keuken is zijn lievelingskookboek...)


Peter Keuken (nomen est omen)
Magriet Dagkookboek 1995
Magriet recepten dus
1995 dus


Sylvia Witteman
Het boek van Soof
(Als je naar die mensen in dat boek kijkt, dan smeek je God op je blote knieën nooit veroordeeld te worden daar te moeten gaan eten)(die popi androgyne kinderen!)
Volkskrant recepten dus
2013


Zonder auteursnaam
Blue Band Basis kookboek
Blue Band (bleuband) recepten dus
2006



Na vier uur...
Echt dezelfde bak hoor!


Berthe Meijer
De avontuurlijke keuken
NRC recepten 70er en 80er jaren
1990


Slechte recepten

Roedjak: kletsrecept

Minestrone met aardappelen en "kikkererwten of flageolets"

Cassoulet met wilde eend

Na pagina 30 (van de 550) ben ik opgehouden die dingen te noteren...


Foute recepten

Corsicaanse bruinebonensoep
Bruine bonen op Corsica, woehahahahahaha!

Tonijn op zijn Japans
"hete groene Japanse thee of gunpowder"
Die weet echt niks...

Piepkuiken met uien
Hoe verpest ik een piepkuiken

Hachis Parmentier met tomatenpuree...

Na pagina 36 ben ik opgehouden deze zaken te noteren...


Foute titel

Konijn en gibelotte

Concassé van tomaten
"Gestampt van aardappelen" zeg maar

Leche Crème
Crema de leche, ja!

Rundergehakt met champignons duxelle
Heeft totaal niks met duxelle te maken

Pasta e fagioli
Macaroni met kikkererwten
Pasta e ceci, ja!


Blabla

"groene peperkorrels of blokjes paprika"

Donkere en lichte sojasaus in één gerecht combineren...

"schildpadsoep uit blik of jus de veau"

moutonpaddestoelen
Pieds de mouton of Gele stekelzwam, ja!



Reine Claude


Gaan we wat maken?

Natuurlijk, want hoe meer je een verkeerde zaken combinerend rund bent, hoe meer ik op ideeën kom!

Ik geef geen recepten, want dat is natuurlijk allemaal zwaar gelul


Hors d'Œuvre van fruit met room-pepersaus

Kalfsnier kerriesaus
Ik weet het nog niet helemaal precies, overigens, of ik dat wel ga doen

Ovenschotel van gemarineerde aardappelschijven
Witte wijn en zo

Semifreddo met Marsala
Ja! Dat moet weer eens een keer
Maar dan natuurlijk wel met een goed recept

Pastrami
Goh, nee, nooit zelf gemaakt
Wel een correct recept zoeken natuurlijk

Zalm in wijnbladeren
Maar dan niet met pistache en amandelen natuurlijk

Koolbladeren vullen met gehakt, Boboti en zo, en dan er beignets van maken
Doen we dan wel formaat bitterballen



Reine Victoria


Hugh Jans
Café Fantasia
Koffie recepten, maar lees: voor bij de koffie, en met koffie erin
1972


Wat ik schreef: "Koffie recepten, maar lees: voor bij de koffie, en met koffie erin", dat klopt wel
Ik sloeg het open, zag het recept Kippenlever pastei, en dacht natuurlijk meteen Wat koffie??

Trouwens, kippenlever pastei bij de koffie??

Geen mooi recept ook
Gekookte eierdooiers erdoor
Maak een mousse!


Cocktail gehaktballetjes idem

"10 gr Old Fashion French slasauspoeder"
Slasauspoeder???


Kersenbrood

Hij maakt dat met ei, en melk ook

Dat lijkt me echt niks

Uhh, ik weet dat het me nog steeds niet goed gelukt is, maar toch


Gaan we iets maken?

Mais muffins met spek

Uhh, krentenbrood met spekjes is ook enorm lekker

En cake met spekjes...



Aflevering 2 zie hier



Na een halve dag...


O, trouwens, Peter

Sorry dat ik nog steeds niet over Yvet Retteketet heb geschreven, maar weet je: daar moeten dan foto's bij, en ja, dan kan ik 'm weer drie of vier dagen niet meer omhoog krijgen...

Maar ik doe mijn best hoor!

Als ik volgende week toch een paar dagen solitair ben dan doe ik het!
Dan maar wat meer drank erover!