zondag 1 oktober 2017

Drie keer




vuil vies lekker

achter mekaar gekookt...

Godverdomme wat kan ik toch goed koken...

(Dat vermeld ik altijd omdat ik weet dat ik dan voor die culinaire mongolen van de Volkskrant en NRC de dag verpest! Hahahahahahaha!) (En voor dat schele reptiel in het Parool! Hahahahahaha!)



Calzone ansjovis


Maak pizzadeeg (kort van te voren!!) of koop zo'n uitstekende rol uit de koeling van een van de Superuni leden (zie hier; alle links hier in een nieuw venster) (Die Boon dat is trouwens in Utrecht een fantastisch mooie super)

Oven heet stoken

Deeg op vette bakplaat

Beleg met tomatenschijven (gebruik mooi stevig spul)

Ui, knof, peperoncini (op pekel) kleinsnijden, door olijfolie, dat deels met gehalveerde zwarte olijven (droge soort) over de tomaten

Mozzarella, ansjovisfilets provençale erop, de rest van die ui etc erover

Dichtvouwen en dichtdrukken

Oven

God Gristus wat was het vuil lekker...




Tartiflette met Langres


Ik heb het gemaakt (altijd met lang zacht gestoofde zoete ui en Roseval) met Maroilles, met Munster, met Herve, met Tilsit, met Reblochon natuurlijk, met Harzer, ik weet niet waarmee allemaal, maar met Langres, dat was far away de allermooiste, wow...

Ik moet het nog wel met Livarot maken, dat moet ik er wel bij vertellen
[Uhh later: Livarot en Langres staan op gedeelde eerste plaats. Livarot om de geur en Langres om de smaak.]

Zoete ui in dunne schijfjes
Boter, stoven op heel laag vuur

Oxo of zo, Provencaalse rosé, knof, deksel...

Aardappelschijven, vrij dik, kort koken in runderbouillon (Oxo!)

In een vette ovenschotel
Bakspuit erover
P/z
Oven (niet te lang!)

Langres erop
Ui op de Langres
Witte peper
Oven

God Zjiezus wat was het goor lekker...




Mafé

Lamsvlees, wortel, tomaat, pindasaus, rijst

Senegal


Kan ook met kip

Moet eigenlijk met blokjes vlees, maar dat is enkel omdat het met de vingers gegeten wordt

Ipv of naast wortel evt ook aardappel, kool, bloemkool, okra

Lamsboutschijf in olijfolie tweezijdig bruinen en vergeet ook de zijkanten niet als het een dikke is

Ui, knof, Spaanse peper, zwarte peper...

Stevige tomaatstukken...

Pindakaas (liefst Amerikaanse), tomatenpuree, lamsbouillon (geen dikke pindasaus!)...
Proef op p/z alhoewel die p wel niet nodig zal zijn

Na even het vlees erin, en winterwortelschijven...

Sudder tot alles gaar is en draai elk kwartier

Kook rijst

God Goristus wat was het vies lekker...