dinsdag 14 november 2017

Spigol en zo

















Potverdorie ik had dus lekkere rijst gisteren gekookt en heb er vandaag spekjes en twee uien bij gebakken, daarna rijst erbij, daarna spigol en een behoorlijke lepel van die Koreaanse peper erbij. Heerlijk, zachte en werkelijk prachtige smaak. Ik had een foto gemaakt en durf hem niet op te sturen, die Apple ipad doet nog raar en ik ook, althans met een ipad.
Reuze lekker eten dus.

Weet je wat ook lekker is? Een dikke snee wit vloerbrood en dat besmeerd met goede roomboter recht uit de koelkast, dat het goed koud is en je het niet goed smeren kunt en eventueel een heel klein beetje zout erover gestrooid.

De slager maakt nu zijn zelf bedachte worst in de vorm van een puntpaprika. Een witte dan, ziet er heel leuk uit.
Moet je die worst nu buiten of in de koelkast bewaren? Ik heb er twee gekocht en er zit dat witte om.
Ik had verse worst van de slager gebakken. Thaise Jasmijnrijst gekookt (eet ik vaak en de hond ook). Ghee in koekenpan, kleingesneden ui en puntpaprika gebakken. Verse gember en knof kleingesneden, italliaanse kruiden, extra tijm, p/z bij.  De boel bakte een beetje droog. Wijn (rosé) erbij en omgeroerd tot de boel weer smeuïg  was. Stuk of zes gebakken tomaten aan partjes erbij en een half potje witte bonen in tomatensaus. Vers geraspte oude kaas erover. Scheutje room. Plakjes van de verse worst erdoor.
Ik haal alles, naast slager en Turk, bij de ekowinkel, smaakt heerlijk.
Het zag er heel mooi uit, was ontzettend lekker, een soort variatie op risotto. Ik zou het niet zeggen als het niet zo was/is.
















Bekijk dit boek eens: Just Cook It. Met dit boek met ENGELSE TITEL wil Sergio Herman, die meer thuis was wegens een rot jaar: vader dood, dood geboren kindje, aandacht vragen voor “gewoon” eten. Hij heeft ontdekt dat dat ook lekker kan zijn ,weliswaar met een kleine toevoeging van grote meester. Zijn vrouw kijkt wanhopig en “strak” voor zich uit.

Ken je Ton van Reen, de schrijver, Maarten? Ik zit op Facebook stukjes van hem te lezen en ben het vaak met hem eens. Hij komt uit Sevenum. Ik had een beetje zeikerig idee van hem, maar zo komt hij niet over in zijn commentaren op alles, wel chagrijnig , maar dat ben ik zelf ook.
Twee keer deze week ben ik met mijn familie geconfronteerd. Yvonne ontmoette op een reisje in Noord Duitsland een echtpaar dat lovend sprak over de Franse lerares Regine Boerebach (mijn nicht). Sinds twee dagen heb ik contact met een Boerebach uit Zeeland die druk is met de stamboom. Volgens hem komen we uit Emden. Heeft hij tot begin 1700 op papier en over 1600 heeft hij allerlei losse eindjes die hij aan het uitzoeken is.

Wateetons laat zich fermenteren, ik dacht dat dat al gebeurd was. Gauw een plaats boeken.

Dag, Loek