woensdag 13 december 2017

Armeluiseten

















Ik heb het boekje van SW in huis en inmiddels uit.
Wat een geweldig leuk, ongecompliceerd, maar tot in detail verzorgd boekje. Op een heel gewone manier krijg je, ook als beginnende kookklungel, gedegen informatie om voor jezelf en eventueel met gasten erbij, een zeer smakelijke hap neer te zetten. Het kan niet fout gaan met al die extra  informatie. Ze behoedt je met haar deskundigheid voor stommiteiten.
Het is hartstikke gezellig om te lezen en ik zit nu te barsten van de honger.

Van de gerechten die SW presenteert , daar weet ze de valkuilen van. Zo heeft mijn zus Nel mijn zussen en mij ook koken geleerd: je hing al pratend bij haar in de buurt en zij leerde ons wat fout kon gaan of wat wij niet begrepen of vergaten. Daarom is het boekje van SW zo’n leuk boekje.

Mijn vader, die nota bene echt leerlingen had, had er geen geduld voor. Een bekend verhaal is, als je aan hem vroeg (ik geloof dat het met koekjes maken was, heb het niet onthouden) Hoe maak ik koekjes? Dat hij dan zei op geërgerde toon “Gewoon een, twee, drie”. (Ik geloof dat dat met de verhoudingen te maken had.) SW heeft het plezier om iets goed uit te leggen.

Zit ik weer in Witteman te loeren. Weet je wat ook zo fijn is, zeker voor startende kokers of kokende starters: ze gebruikt geen maten of gewichten, dat je zelf moet afwegen of zo, bedoel ik. Ze heeft als maat een blikje, een lepel, een scheut, een klont.... Het maakt het koken zoveel eenvoudiger.
Niks 125 gram afwegen enz. enz. of soms in recepten zelfs een paar Engelse gewichten erbij. Die recepten hebben me wat een sores opgeleverd in mijn begintijd.  Ik ben daar ooit druk mee geweest; en maar precies wegen... SW weet dat natuurlijk ook: met een pannetje, een pollepel en een mes, verricht je, via haar adviezen, wonderen. Alleen de magnetron wordt soms gebruikt.

Ik heb vanmiddag dat recept voor gegratineerde aardappelen, en het recept voor gepofte bietjes gekookt, heerlijk. Zo lekker en zo eenvoudig, die studenten enz. gaan niet meer naar huis. Je hebt eerder kans dat moeder hun kant uit komt...

Dag, Loek