woensdag 17 januari 2018

Géén Vichyssoise



Dank P



Ik ging koken met wat er was

Aardappelen, prei en gehakt


Aardappelen en prei, dan ben je gauw klaar met denken, Vichyssoise denk je dan
Zeker als je kippenbouillon hebt en Crème fraiche

Zie hier (alle links hier in een nieuw venster)

In deze tijd van het jaar gaan we het natuurlijk niet koud eten





Maar goed

Ik wilde natuurlijk niet "gewoon" Vichyssoise maken, nee, dat heb ik al tig keren gemaakt
Maar wat dan wel

Eerst dat gehakt, en dat is simpel: balletjes in de soep, toch?

Maar nu die soep

Na ff denken wist ik het: preisoep, waarin je aardappelschijven kookt, die dan de smaak van de soep opnemen; niet precies (en dan zou het ook niet interessant zijn), meer op een mooie manier
Als het goed is...



"Het kettingslot van Freek Vonk"
(Sylvia Witteman was dat)



Boter (góede boter; Issigny, of anders maar Lurpak van AH)...
Sjalot...
Prei...
Iets knof...
Witte peper, iets oregano, iets basilicum...

Kippenbouillon...
Op zout met Oxo of zo...

Je moet proeven en rekenen: de prei moet net goed zijn als de aardappel net gaar is
Aardappelschijven (rauw!) dus in de soep koken...

Soep op smaak met Crème fraiche en evt. p/z

Die aardappelschijven waren overdonderend lekker...

Wat kan ik toch enorm goed koken, Kleynejan...





Over het gehakt hadden we het nog niet

Het was vrij fijn gemalen, dat had ik ooit ergens zo voor gemaakt en de rest in de vriezer gemikt

Ik heb het op smaak gebracht met p/z en Worcestershire
En ik moest Tapiocabloem gaan uitproberen, zowel om gehakt te binden als wel om soep of saus te binden, en die soep of saus doen we later (je moet die Vichyssoise niet binden natuurlijk), maar dat gehakt nou

Het bind niet heel erg, maar je krijgt op een gegeven moment, als er nog niet al te veel in zit, een mengsel wat je als Quenelles kunt verwerken, met twee soeplepels
Maar als je het onder de knie hebt dan kan het ook met natte handen





Twee dingen wat Quenelles betreft

Je gebruikt het bijvoorbeeld voor vis met veel graat
Kook snoek of baars of zo
Door de draaizeef (graat weg)
Bloem erdoor, quenelles maken en die poceren in een saus (die je erbij geeft) die je hebt gemaakt van het afval van de desbetreffende vis

En: hoe meer bloem erdoor hoe makkelijker het werkt, én hoe minder het smaakt
Maak je Gnocchi di carote (wortelknoedels) en je doet er zoveel bloem bij dat het deeg kneedbaar is, dan kan je het ook meteen weggooien





Maar goed

Ik kon van dat gehakt platte balletjes vormen, en die gebakken in boter

Overheerlijk

Een prachtige vlezige en ook smeuïge smaak

Ik heb ze niet in de soep gedaan, maar ze ernaast geserveerd





Wat nog meer?

O ja, in die soep gebruikte ik uiteindelijk geen witte peper, maar die vrij zacht en erg vol smakende Koreaanse grofgemalen rode peper
Bij de betere Chinese toko koop je een baal, echt een baal, voor € 6,-

O ja, die balletjes moet je aan twee kanten op heel hoog vuur (gebruik dus ghee) snel bruinen, en dan op laag vuur kort garen

Verder niks...