vrijdag 9 februari 2018

Lekker eten

















Ik vergat te vertellen dat Maarten in Angola en Mozambique zit en dat ik daarom een paar dagen doe hier. Hij onderzoekt iets van pikante saus of zo, soorten Piripiri maar dan op z'n Angolees en Mozambiqueaans.

We aten gisteren eerst oesters, dan gegratineerde aardappelen, vongole en een ovenblik vol met geblancheerde groentjes (bonen, gele en rode paprika, bloemkool, broccoli, uien), al die groente daarna gerookt, en venkelworst. Daarna jouw “deftige uien”, daarna  mandarijnenijs met slagroom, lychees, en we hebben champagne bij alles gedronken...
Ik had chips van de ecowinkel en die waren ook zeer lekker.

Ik had vandaag mayonaise gemengd met verkruimelde rode peper en knof en een beetje paprikapoeder, recept Sylvia Witteman. Heerlijk! Vooral bij groente.

Van de week krijg ik nog iemand te eten, maak ik opnieuw de deftige uien. Leuk hoor. Potverdorie wat hebben we een lading weg zitten stouwen gisteren, met gemak. Ook gewoon brood uit de oven, bestreken met olie en knof, beetje zout erop gestrooid.
Yu-mei eet zeer veel buiten de deur, maar vond het allemaal lekker en lekker rustig, want Piet is logeren. Ik mis hem nu al. Enfin, bedankt voor het recept. Ik heb nog Langres, dus ik zou van de week ook nog iets anders kunnen proberen.

















Ik heb geen pretenties waar het koken betreft, hoewel... Die grote plaat met groente was een ontzettend leuk/boers/ruig gezicht en de groenten waren super lekker en bleven warm.

Nu even een aantal kleinigheden.
Ik had van tevoren, zoals Witteman schreef, de groenten in kleine stukjes verdeeld, om gaar te krijgen. Lukte mij niet goed. Voor het officiële eten heb ik ze een kleine vijf minuten geblancheerd en het was h e e r l i j k.
De “ingepakte uien“ van jou hadden een lekkere smaak, ook volgens Y. en die maakt van haar hart geen moordkuil en is werkzaam geweest op dat gebied.
Ze waren bovenop zwart en ik werd kwaad, stommiteit van mij. Ik had echter een helft nog bewaard en ben daarmee vandaag opnieuw begonnen. Eerste helft was zondag nogal nat. Dus nu goot ik vocht eraf en bakte het weer in oven  40 minuten, 200 Gr.
Weer verbrand!

Over smaak: in bonensoep en zondag bij de wokkels had ik een concentraat van tomaten gebruikt en dat was zeer lekker, te koop bij de Ecowinkel. Is het nu werkelijk mogelijk dat er verschil is in concentraten...

Dag, Loek