dinsdag 22 mei 2018

Kliekjes



Vandaag weer inkopen

Huitlacoche [wIEtlakOtsje] zie hier (alle links hier in een nieuw venster)


Huishoudschoolkookboeken

Die besprak ik al
Zie hier

Maar er bleven er twee onbesproken, Belgisch en Surinaams

Overigens heb ik me suf gezocht op een Indonesisch huishoudschool kookboek, niks gevonden

Zuid-Afrika moet ook bestaan hebben, maar ja, waar zoek je op...



Wereldwinkel
Swaziland

Ons Kookboek

Uitgave van de Boerinnenbond

Ik heb de uitgave 210de duizendtal, uit de dertiger jaren
Katholiek Vormingswerk van Landelijke Vrouwen, 1935


Ik heb het al eens besproken, althans de kroketten eruit (onder andere Hespkroketten, rauwe ham)

Ik kijk nu naar opvallende recepten

Godardsaus
Bouillon, maderawijn, kampernoelies (paddo's), vleesballekens

Roereieren met rabarber
Rabarber koken, water afgieten, eieren erdoor, terug op het vuur, "gestadig met een vork roeren"

Verse haring in gelatine

Braadbig (speenvarken)



Dit is een stamper, maar geen gewone!
Echt Design!
Ook de verpakking!
Peperduur!
Zie de shit hier
Ik kreeg het ter beoordeling
Geen flikker waard en rechtstreeks bij het plasticafval


Groot Surinaams Kookboek

Creoolse, hindoestaanse, Indonesische, Chinese en Europese recepten

Stichting Eerste Surinaamse Huishoud- en Industrieschool

Ook dat besprak ik al eens een keer buiten het verband van Huishoudschool kookboeken
Zie hier
Er was toen een enorme rel over een illegale herdruk (terwijl het hele ding al jaren integraal op internet staat, zie hier

Maar goed, ik blader er even doorheen

Kronto bana met kip
Groene banaan met kip

"1 theelepel methi (bruine zaadjes)"
Fenegriek

Gestoofde groene papaya
Die dingen vind je hier op de markt, voor in Thaise of Vietnamese salades

"Pakira en pingo (gestoofd)"
Twee soorten pekari, zie hier



Sacebeli, Satsebeli
Zie een robotvertaalde tekst hier


Twee artikelen in NRC dit weekend


Een warm lopend laagje kaas, is dat ongezond?

Of verwarmde kaas ongezonder want vetter is dan koude kaas

Wim Köhler (Waar ken ik die ook weer van?) (O ja! "De grootste journalistieke kwakzalver ooit", zie hier!)

Kan het dommer

Fantastische conclusie
"Het lijkt enkel vetter"

En dan dieper op de zaak ingaan
"In tosti is het wel ongezonder want daar wordt voor een mooi korstje boter op gesmeerd"
Of
"in lasagne wordt meestal vettere kaas gebruikt dus dat is ongezonder"

Over wetenschap van de kouwe grond gesproken...



Thin soy (Thais) gebruik ik dikwijls in plaats van Light soy (Chinees)


Janneke Vreugdeloos

Rode curry uit Kashmir

Hele lappen tekst letterlijk uit de Wiki pagina erover gekopieerd
(Zie hier)
Plagiaat in de NRC...

Wel enkele persoonlijke aanvullingen, die dan ook allemaal slaan als een tang op een varken

Alsof hier geen Praan te koop zou zijn
Alsof Maval een bloem is
En alsof de rode kleur van Maval komt; dat komt van Alkanna

Te stom om voor de duvel te dansen...

("Hij had een ander"; die heeft de stiekemheid uitgevonden...)
 



Krijgen twee kindertjes elk half jaar van mij
Als het kermis is